Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Honda Fit/Jazz

Nieuws: Honda Fit/Jazz

Eerste levensteken nieuwe Honda Jazz

22.07.2013

Honda heeft in haar thuisland de gloednieuwe Fit gepresenteerd. De midi-MPV staat bij ons bekend als de Jazz en komt in nagenoeg dezelfde vorm naar Europa.

De nieuwe Honda Jazz is zoals we hem altijd al kennen: een stereotype midi-MPV in het B-segment. De focus ligt hoofdzakelijk op het bieden van maximale binnenruimte, al wil dat niet zeggen dat andere klantwensen zoals een plezierig rijgedrag en een luxe interieur niet ingelost worden. De huidige Jazz dankt zijn gigantische succes - van al meer dan 4 miljoen verkochte exemplaren - juist door een slimme allrounder te zijn. Dus waarom zou Honda deze filosofie veranderen?

Civic-neus
De nieuwe Jazz mag dan erg verknocht zijn aan oude tradities, hij ziet er wel degelijk compleet niet zo uit. De inmiddels als oubollig afgedane ronde lijnen van de huidige generatie zijn vervangen door een scherper, moderner lijnenspel waarbij het front de meeste aandacht naar zich toetrekt. De Civic en ook CR-V hebben duidelijk als voorbeeld gediend, al geldt dat niet voor het interieur dat een stuk minder futuristisch aandoet.
Om het allemaal nog wat spannender te maken is er een RS-uitvoering voorzien van een potige bodykit. Of dit sportpakket ook voldoet aan onze interpretatie van het 'RS'-label valt te betwijfelen. We weten niet eens of het model ook naar Europa komt omdat Mugen, de huistuner van Honda Japan, er verantwoordelijk voor is.

Conventionele automaat
In Japan zal de Fit leverbaar zijn met drie motoren: een 1.3 en een 1.5 liter viercilinder die er in twee varianten komt, met en zonder extra hulp van een elektromotor. Op de Nederlandse markt zal de hybride wel weer het beste scoren, maar dat zal een keer niet enkel te wijten zijn aan het lage verbruik. Hoewel een theoretische 1 op 36 voor de Japanse Fit Hybrid betoverend laag is, is de nieuwe Hybrid extra interessant geworden doordat het schakelwerk wordt gedaan door 7-traps DCT-automaat met dubbele koppeling. De traploze CVT aan de wilgen gehangen heeft Honda echter niet; op de versies met enkel een verbrandingsmotor zal deze alsnog verkrijgbaar zijn, naast een handbak.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model