Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Nieuws Ford Fiesta

Nieuws: Ford Fiesta

Spleetoog

03.09.2008

Met verfrissend chic design heeft Ford de series S-Max, Mondeo en Kuga al goed op de weg gezet. Met een eveneens spectaculair nieuwe buitenkant krijgt nu ook de kleine Fiesta de passende uitstraling om de jacht op klanten te openen. Behalve de optiek zijn ook de techniek en de prijs belangrijke koopargumenten.

De optiek van de in oktober 2008 als drie- en vijfdeurs startende Fiesta is een indrukwekkend statement. En dat niet omdat de compactwagen is gegroeid. Veeleer toont hij in plaats van massa wezenlijk meer klasse. De dynamisch getekende vorm bekoort met finesse en presentie. Bredere wielkasten, prettige proporties en de van voor naar achter stijgende schouderlijn verlenen hem kracht en aanzien. Zijn gezicht met als spleetogen gestrekte koplampen en de enorme luchtopening in de frontskirt geven hem een zelfbewuste en felle indruk.

Prettig te zien hoeveel geestdrift de Fiesta heeft overgenomen van de in 2007 voor het eerst getoonde studie. Zoals hij nu komt hebben velen de nieuwe versie sinds de IAA-première vermoedelijk gedroomd. Bijna vier meter lang bedraagt de wielstand van de kleine wagen circa tweeëneenhalve meter. Qua afmetingen is hij tegenover de voorganger dus nauwelijks gegroeid. Ook met 295 tot 979 liter is de kofferbak maar lichtjes toegenomen.

Bont interieur
Foto's: Nieuws Ford FiestaBehalve de buitenoptiek spreekt ook het interieur een volledig nieuwe en aantrekkelijke designtaal. Opvallend zijn de twee kleuren. Behalve bij het dashboard is het opvallende kleurenthema ook bij de deuren en de bekledingen terug te vinden. In de ergonomisch en overzichtelijk vormgegeven middenconsole springen grote applicaties in chroom in het oog. Boven de T-vormig ingedeelde ventilatiespleten zit nog een groot display. Het sportief vormgegeven instrumentenpaneel herbergt klassieke ronde instrumenten voor motortoerentallen en snelheid.\

De stoel van de chauffeur is in hoogte verstelbaar. Ook het stuur kan in hoogte en lengte worden ingesteld. Behalve een cruisecontrole zijn ook comfortdetails zoals een licht- en regensensor bestelbaar. Een multifunctioneel stuurwiel (desgewenst met leer) en een startknop rechts van het stuur zijn overige nieuwtjes in de Fiesta-klasse. Bij de startknop hoort overigens ook een toegangssysteem zonder sleutel. Ook nieuw in de Fiesta zijn een USB-poort voor het afspelen van MP3-muziek en een bestuurders knie-airbag.

Het omvangrijke pakket van de kleine Ford bevat nog veiligheidsfeatures zoals front- en zijairbags, ABS en ESP. Hoofd- en schouderairbags zijn tegen meerprijs bestelbaar.

Zuinig
Foto's: Nieuws Ford FiestaBij de marktstart worden vijf motoren voor de Fiesta aangeboden. Instappen kan men met een 1,3 liter benzinemotor met 60 pk. Deze viercilinder is ook nog in een 82 pk-variant verkrijgbaar. Enige dieselmotorisering is een 1,6-liter-TDCi met 90 pk. Daarboven prijken een 1,4 liter benzine met 96 pk en een 1,6 liter met 120 pk. Deze voorlopig sterkste motor catapulteert de Fiesta in minder dan tien seconden van 0 tot 100 km. Als topsnelheid geeft Ford 193 km p/u aan. In 2009 komt Ford nog met de dynamiek-variant ST. Vermoedelijk zal deze meer dan de actuele versie met 150 pk leveren.

Voor het brandstofverbruik van de voorlopig sterkste versie geeft Ford minder dan zes liter aan. Momenteel bestaat er met de Mini Cooper slechts één andere compacte auto in deze vermogensklasse met een verbruik onder de zes liter. De zwakkere benzinevarianten van de Fiesta zijn natuurlijk nog iets spaarzamer. Duidelijk minder verbruikt de 1,6 liter TDCi met net boven de vier liter diesel per 100 kilometer. In de aerodynamisch verbeterde Eco-versie moet deze motor zelfs genoeg hebben aan 3,7 liter.

Anti-afsla-hulp
Foto's: Nieuws Ford FiestaAlle motoren worden overigens gecombineerd met een vijftraps handmatige transmissie. Alleen de 1,4-liter-benzine is alternatief ook als viertrapsautomaat verkrijgbaar. Een interessante innovatie biedt Ford voor de handgeschakelde versies: de "Anti-Stall"-functie moet bij het wegrijden per ongeluk afslaan van de motor verhinderen.

Ongehinderd rijgenot moet het chassis garanderen. De dynamische eigenschappen van de Fiesta zijn volgens Ford tegenover het vorige model opnieuw beter geworden. Onder meer de gewichtsreductie met 40 kilo bij een tegelijkertijd stijvere carrosserie moet betere handling en meer beweeglijkheid garanderen. Ook de direct afgestemde elektrische stuurbekrachtiging moet hiertoe een bijdrage leveren. Daarnaast helpt de nieuwe besturing tegenover het elektrohydraulische systeem in de voorganger bij de brandstofbesparing. Ondanks meer beweeglijkheid moet de Fiesta ook nog comfortabeler worden. In de 120 pk variant „Sport“ benadrukken wederom een dieper gelegd chassis en 16-inch aluminium velgen de dynamische talenten.

Prijsinfo
De „Sport“ is overigens één van in totaal zes uitvoeringsniveaus. Daarnaast biedt Ford nog de varianten Ambiente, Trend, Ghia, Titanium en Econetic aan. In de basisversie Ambiente kost de 60 pk sterke Fiesta 14.100 euro. Dat is overigens een zeer acceptabele prijsverhoging.

Foto's: Nieuws Ford Fiesta

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model