Genève 2012
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Ford B-Max

Nieuws: Ford B-Max

In detail: Ford B-Max

05.03.2012

We schonken al meerdere keren aandacht aan de nieuwe Ford B-Max, maar nu beschikken we over alle details. Zoals die van het Easy Access Door System bijvoorbeeld.

"De Ford B-Max daagt het bestaande beeld van compacte auto´s uit en introduceert een concept waar door andere fabrikanten nog niets mee is gedaan"; zegt Stephen Odell, Chairman en CEO bij Ford Europa. "Het ingenieuze design opent letterlijk en figuurlijk de deuren voor spectaculaire nieuwe ideeën over de mogelijkheden van compacte auto´s. Stephen Odell doelt hier om het unieke Easy Acces Door System wat hét paradepaardje van de B-Max is. Het systeem bestaat uit een conventionele scharnierende voorportieren en schuifbare achterportieren. Belangrijkste detail is echter dat de traditionele B-stijlstructuur geïntegreerd is met de voor- en achterportieren in plaats van dat die onderdeel is van de carrosserie zelf. Dit zorgt veel gemak bij het in- en uitstappen van de passagiers achterin, het vastzetten van kinderen in kinderstoeltjes en het in- en uitladen van boodschappen. De twee schuifdeuren achter bieden nog een ander voordeel in drukke straten of bij nauwe parkeervakken, als in- en uitstappen lastig is met scharnierende portieren.

Veiligheid gegarandeerd
Ford B-MaxDe innovatie deurconstructie zorgde echter wel voor kopzorgen bij de ingenieurs van Ford. Klaus-Peter Tamm, Chief Programme Engineer bij Ford Europa vertelt: “ons voornaamste doel was om de voordelen van het portiersysteem te behouden voor onze klanten en tegelijkertijd de veiligheid van de inzittenden te handhaven.” Ford heeft daarom de structuur van de voor- en achterportieren aanzienlijk versterkt met ultrasterk boriumstaal op de zwaarst belaste gebieden, zodat de portierframes gezamenlijk als een virtuele dakstijl energie absorberen. De speciale veiligheidsvoorzieningen en versterkte vergrendelingsmechanismen zorgen ervoor dat de portieren bij een botsing stevig vast blijven zitten aan het dak en de vloer en dat de voor- en achterportieren samenwerken bij het beschermen van de inzittenden.

Flexibele binnenruimte
De nieuwe B-Max is met een lengte van iets meer dan vier meter krap 11 cm langer dan de vijfdeurs Fiesta en 32 cm korter dan de C-Max. Volgens Ford biedt de B-Max net als zijn grote broer een intelligent stoelsysteem dat flexibel en eenvoudig in gebruik is. De 60/40-achterbank kan worden neergeklapt met één hand in één beweging. Ook de stoel van de bijrijder kan worden neergeklapt, waardoor van voor naar achter een grote vlakke laadvloer ontstaat. Daardoor passen er zelfs uitzonderlijk lange voorwerpen van tot maar liefst 2,35 meter lang in de auto.

Zes motoren
Dat de B-max het schoonste jongentje van de klas wordt wisten we al. Maar hoe het motorenpalet er exact uit komt te zien, wisten we echter nog niet. Vanaf zijn introductie zullen er vier verschillende benzinemotoren leverbaar worden. Geheel nieuw zijn de 1.0 liter EcoBoost blokken in de uitvoeringen met 100 of 120 pk. Op de laatstgenoemde is Ford het meest trots. Deze zorgt dan ook voor een laag verbruik van 4,9 l/100 km en bijhorende CO2-uitstoot van 114 g/km. De andere beschikbare benzinemotoren zijn de 90 pk sterke 1.4 liter motor en de 1.6 liter krachtbron met 105 pk die in combinatie met de PowerShift-zestrapsautomaat met geavanceerde dubbele droge koppeling geleverd wordt.

Twee dieselmotoren
Daarnaast is de B-Max verkrijgbaar met twee varianten van de Duratorq TDCi-dieselmotor. De 95 pk 1.6 liter motor levert een CO2-uitstoot van 104g/km en heeft een brandstofverbruik van 4,0 l/100 km. De 75 pk 1.5-liter dieselmotor, die is afgeleid van de 1.6 liter krachtbron, is voor het eerst verkrijgbaar in het Europese productaanbod van Ford. Ondanks zijn lagere vermogen stoot hij met 109g/km lichtelijk meer CO2 uit. Ook het brandstofverbruik van 4,1l/100 km is ietwat hoger.

SYNC
Volgens Ford kiest naar verwachting 40 procent van de B-Max-eigenaren na een grotere auto voor de B-Max. Deze willen wel de luxe uit dit hogere segment behouden en daarom komt Ford deze groep tegemoet met veel hightech. Neem bijvoorbeeld de geavanceerde interface voor spraaksturing, apparaatintegratie en connectiviteit onder de noemer SYNC. Hiermee kunnen gebruikers hun mobiele telefoon en muziekspelers aansluiten via Bluetooth of de USB-poort, handsfree bellen en de muziek en andere voorzieningen spraakgestuurd bedienen. Op deze manier kan automatisch contactinformatie worden overgedragen van een aangesloten Bluetooth-apparaat naar de auto, kunnen contactpersonen worden gebeld via gesproken opdrachten en kunnen sms-berichten hardop worden voorgelezen vanaf telefoons die over Bluetooth MAP beschikken. Ook kunnen de kopers kiezen voor een Sony-audiosysteem met acht speakers, het Key Free-systeem, Ford Power Button, een achteruitkijkcamera, een full-size panoramadak en het Active City Stop.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model