Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Ferrari Breadvan Hommage

Nieuws: Ferrari Breadvan Hommage

​Designer Model S Shooting Brake werkt nu aan nieuwe Ferrari 'Breadvan'

31.01.2019

Niels van Roij, de jonge Nederlandse autodesigner achter de Tesla Model S Shooting Brake, werkt aan een nieuw project: een hommage aan de Ferrari 250 GT SWB Breadvan. In opdracht van een gefortuneerde klant zal een Ferrari 550 Maranello omgebouwd worden tot een moderne interpretatie van de illustere racer uit '62.

Op de website van Niels van Roij Design zijn reeds de eerste updates en designschetsen over de z0 gedoopte 'Breadvan Hommage' te zien (en in de komende maanden volgt iedere vrijdag een nieuwe update). Zo is de donorauto al aangekomen en is begonnen met de demontage. Daarbij heeft Van Roij designschetsen van het project gedeeld. Het gaat om meerdere ideeën waaruit binnenkort een definitief ontwerp gekozen zal worden. Dat wordt vervolgens uitgewerkt tot een kleimodel op ware grootte. Wat carrosserie betreft, wordt van de 550 Maranello alleen de voorruit een op een overgenomen.

Withete Enzo Ferrari
De originele Ferrari 250 GT SWB Breadvan is een one-off op basis van een 250 GT SWB. Hij werd ontwikkeld door Giotto Bizzarrini in opdracht van Scuderia Serenissima. Dat raceteam was op zoek naar een auto die het op Le Mans kon opnemen tegen de toen net nieuwe Ferrari 250 GTO. Teameigenaar Giovanni Volpi wilde eigenlijk een aantal GTO's kopen, maar Enzo Ferrari stak daar een stokje voor nadat hij erachter was gekomen dat een aantal van zijn beste medewerkers waren overstapt naar Volpi's team. Enzo was echt furieus, zoals hij wel vaker kon zijn als hem naar eigen zeggen onrecht was aangedaan.

Superieur aan 250 GTO
Als basis voor de Breadvan diende een 250 GT SWB Competition met het chassisnummer 2819 GT. Die auto werd in 1961 tweede in de Tour de France en werd door Volpi van coureur Olivier Gendebien gekocht. Bizzarrini – die bij Ferrari aan de 250 GTO had gewerkt – plaatste de 286 pk sterke V12 van de 250 GT lager en verder naar achteren in het chassis en verlengde de carrosserie voor een nog lagere cW-waarde dan de 250 GTO had. Bovendien was de Breadvan een stuk lichter dan zijn tegenstrever, te weten 935 tegenover 1.000 kilogram.

Kapotte aandrijfas
Al deze verbeteringen ten opzichte van de GTO had de Breadvan geen windeieren gelegd. Meteen al tijdens z'n eerste optreden, de 24 uur van Le Mans van 1962, werden de Ferrari's van Enzo het nakijken gegeven. Helaas viel de unieke racewagen – met z'n eigenaardige achterzijde – na vier uur uit met een kapotte aandrijfas. Daarna zou de Breadvan nooit meer op het Circuit de la Sarthe in actie komen (als we de historische races van de afgelopen decennia niet meerekenen). Zijn beste resultaten behaalde de Beradvan in de Guards Trophy op Brands Hatch (eerste plaats) en de heuvelklim van Ollon-Villars (eerste plaats).

Als alles volgens schema loopt, verwacht Niels van Roij Design dat de Ferrari Breadvan Hommage aankomende zomer aan de wereld kan worden getoond.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model