Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: CUPRA e-Racer

Nieuws: CUPRA e-Racer

Elektrische CUPRA raceauto nader uitgelegd

03.01.2019

De CUPRA e-Racer, de Spaanse elektrische raceauto, is nog een jaar van zijn introductie verwijderd, maar toch geeft CUPRA ons alvast een kijkje onder de kap. Letterlijk en figuurlijk.

De spil in de elektrische sportauto is een accu van 450 kilo. Dat 'pack' is goed voor een derde van het totale gewicht van de racebolide. Het omvat 23 panelen met 6.072 batterijcellen. Die genereren hetzelfde vermogen als 9000 mobiele telefoons die tegelijkertijd zijn aangesloten. Het accupack leidt, want het bepaalt waar de overige onderdelen van de raceauto zijn gepositioneerd.

Laag zwaartepunt
Door de lage plaatsing ervan ligt het zwaartepunt dicht bij de grond dat heeft een positieve weerslag op de dynamiek van de auto. Vier elektromotoren zijn over de achteras gemonteerd en leveren 680 pk. Ze bereiken maximaal 12.000 tpm en zorgen voor een acceleratie naar 100 km/h in 3,2 seconden. De achterwielaangedreven CUPRA e-Racer bereikt een topsnelheid van 270 km/h.

Koeling op maat
De racer heeft drie onafhankelijke koelcircuits, omdat elk element verschillende temperatuurlimieten heeft. De drempel voor de accu is 60 graden Celcius, die van de omvormers 90 graden Celcius en de motoren 120 graden Celcius.

Racen in ETCR
Vanaf 2020 zal er een nieuwe raceklasse van start gaan; de ETCR. Dit 'touring car championship' is voorbehouden aan elektrische voertuigen en moet als het goed is een spannende mix van diverse merken gaan worden, precies zoals bij het WTCC of Formule E het geval is. Het nieuwe Cupra is sowieso van de partij.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model