Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Chrysler en Dodge

Nieuws: Chrysler en Dodge

Two-mode Hybrid voor Chrysler en Dodge

14.11.2007

De Chrysler Group presenteert de Chrysler Aspen en Dodge Durango met Two-mode Hybrid systeem. Dit staat voor een combinatie van een V8-benzinemotor met cilinderuitschakeling, een krachtige elektromotor en een elektronisch gestuurde continu variabele transmissie. Het resultaat is een besparing van 25% brandstof.

Nieuws Chrysler en DodgeDe vierwielaangedreven SUV's, Chrysler Aspen en de Dodge Durango, zijn de eerste hybridemodellen van Chrysler LLC. Beide beschikken ze over een 5,7-liter V8 benzinemotor, een zeer compacte elektromotor en een elektronisch aangestuurde continu variabele transmissie (ECVT), die naadloos schakelt. De benzinemotor is voorzien van het zogenaamde Multi Displacement System, dat afhankelijk van de (rij)omstandigheden vier cilinders uit kan schakelen ten behoeve van een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Bij lage belasting zijn de Aspen en Durango dan feitelijk viercilindermodellen. De elektromotor is krachtig (87 pk) en compact; de complete unit neemt even veel plaats in als een conventionele, automatische versnellingsbak. Het totale vermogen van het hybridesysteem bedraagt 385 pk.

Twee standen

Nieuws Chrysler en DodgeHet in samenwerking met Mercedes-Benz, GM en BMW ontwikkelde hybridesysteem heeft twee functioneringsmogelijkheden, vandaar de aanduiding Two-mode. Er is een modus voor lagere en hogere snelheden. Het hybridesysteem kiest volautomatisch en zonder dat de bestuurder daar wat van merkt de 'stand' die op dat moment het meest geschikt is. In de eerste stand kan de auto op drie manieren worden aangedreven: alleen via de elektromotor, alleen via de verbrandingsmotor of een combinatie van deze twee. Het gebruik van de elektromotor alleen zal vooral in stadsverkeer (lage snelheden, veel afremmen en optrekken) voor komen. Onder deze omstandigheden zorgt de elektrische aandrijving niet alleen voor een brandstofbesparing van maximaal 40%, maar ook voor emissievrij rijden.

Nieuws Chrysler en DodgeDe tweede 'stand' is er vooral voor omstandigheden waarbij veel vermogen gevraagd wordt zoals bij rijden op de snelweg, (hogere snelheden, veel inhalen). Welke stand ook is ingeschakeld, de kinetische energie die vrijkomt bij afremmen of uitrollen wordt door het Two-mode hybridesysteem omgezet in elektrische energie, die wordt opgeslagen in de accu's. Het accupakket is zodanig in de auto geplaatst, dat interieur- en bagageruimte volledig intact blijven. 'Overall' is dit hybridesysteem goed voor een brandstofbesparing van gemiddeld 25% ten opzichte van dezelfde auto's met alleen de V8 benzinemotor.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model