Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Bugatti Chiron

Nieuws: Bugatti Chiron

3D geprinte titanium remklauwen voor Bugatti Chiron

25.01.2018

Je kan natuurlijk over haast elk onderdeel van de Bugatti Chiron zeggen dat het op een bepaalde manier uitzonderlijk is. Maar nu hebben we het enkel over de remklauwen. De brochure zal je vertellen dat de Chiron beschikt over aluminium exemplaren voorzien van 8 zuigers vooraan en 6 stuks achteraan. Maar er is nog ruimte voor verbetering. Remklauwen opgetrokken uit titanium bijvoorbeeld. Gemaakt door een 3D-printer.

3D-printen. Nog altijd heeft het een ietwat argwanende lading. Zijn producten uit zo'n printer wel degelijk genoeg? Zeker als ze het verschil kunnen beteken tussen leven en dood. Nu lijkt dit misschien nogal overdreven, maar oersterke remklauwen zijn anders een maar wat essentieel onderdeel van een auto. Al helemaal eentje met 1.500 pk en een topsnelheid van ruim 400 km/h. Maar hé, als Bugatti erin gelooft, dan zullen ze vast op hun taak berekend zijn als de nood hoog is.

Nog maar het begin
Dat 3D-printen een alsmaar grotere rol gaat spelen in de auto-industrie staat als een paal boven water. Er wordt zelfs al wild gespeculeerd over auto's die in hun geheel uit zo'n printer komen. Aandrijving, het meubilair, de elektronica… alles. In theorie kan het. Maar voor het zover is, moeten we eerst nog regelmatig vol verwondering staan voor een individueel onderdeel.

Neem nu deze remklauw van Bugatti. Het is afkomstig uit de grootste 3D-printer van z'n soort. En ook de remklauw zelf is uniek met een lengte van 41 centimeter en breedte van 21 centimeter. Op geen enkele andere personenauto zijn ze zo van kolossaal van stuk. En kostbaar.

Titanium
Deze commerciële aanwinst voor Bugatti is namelijk opgetrokken uit titanium. Niet de goedkoopste grondstof zoals je vast weet, en zo mogelijk nog kostbaarder om het in een bepaalde vorm te krijgen met oersterke en toch lichte eigenschappen. Volgens het Franse merk is de 3D geprinte remklauw zo'n 40 procent lichter dan het 'conventionele' exemplaar van aluminium. Dit komt neer om circa 2 kilogram per klauw.

Duizenden laagjes
Elke remklauw van titanium is vervaardigd uit 2.213 flinterdunne printlaagjes. Een printproces dat liefst 45 uur per stuk in beslag, terwijl de ontwikkeling van het onderdeel amper drie maanden duurde. Nadat de speciale printer klaar is wordt de exotische remklauw gebakken en daarna razendsnel afgekoeld om de zogenoemde spanningen uit het materiaal te halen. Vervolgens kan het polijsten beginnen en de afmontage. Een precisieklusje van nog eens vele uren. Bugati wil hiermee vooral aantonen wat technisch mogelijk is.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model