Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: BMW i3

Nieuws: BMW i3

Alle details van de BMW i3

29.07.2013

De BMW i3 markeert een bijzondere mijlpaal in de geschiedenis van BMW. Met de i3 presenteert BMW haar eerste elektrische auto. Vanaf november staat de i3 bij de dealers en dit is wat hij kan, kost en hem bijzonder maakt. Maak kennis met de BMW i3.

Al sinds 2007 werkt BMW volop aan haar "project i" met als doel om een elektrische auto op de markt te brengen. Of eigenlijk een serie aan elektrische auto's. Speciaal daarvoor richtte de Zuid-Duitse autofabrikant haar eigen submerk "BMW i" op en presenteerde het drie jaar geleden de conceptcars i3 en i8. In de jaren die volgden werden we meer en meer opgewarmd voor de komst van beide elektrische BMW's en de i3 in het bijzonder. Er werd voor honderden miljoenen geïnvesteerd in het klaarstomen van de productielocaties en ondertussen ging de ontwikkeling alsook het testwerk in volle gang door. Er werd toegewerkt naar dit moment: de officiële lancering van BMW's eerste elektrische auto: de i3.

Het blijft wennen
BMW i3Ondanks dat BMW ons al zoveel oog in oog heeft laten staan met de i3 blijft het design de nodige verbazing opwekken. Want dat embleem tussen de twee kenmerkende BMW-nieren in blijft andere verwachtingen oproepen. De pretenties van sportiviteit, passie en rijplezier. En al zal de i3 nog zo lekker rijden, als je hem ziet staan krijg je nu niet bepaald het gevoel te maken te hebben met een familielid van auto's als de 3-serie, M5 en Z4. Wij in ieder geval niet.

CFRP
Mede door de relatief zware techniek van de batterijen heeft BMW zich opgeworpen als pionier van CFRP, het zeer lichte maar supersterke plastic dat versterkt wordt met carbon fiber. Het gehele passagierscompartiment is eruit vervaardigd. BMW wist hierdoor het gewicht beperkt te houden tot 1.195 kg (1.315 met Range Extender). Bovendien was het relatief eenvoudig om de B-pilaar te laten vervallen. In combinatie met de suïcide-deuren en de volledig vlakke wagenvloer geeft dit een bijzonder ruimtelijk gevoel.

Suïcide-deuren
BMW i3Wie zich toegang tot het interieur van de i3 verschaft zal afhankelijk van de gekozen uitvoering (Loft, Lodge of Suite) worden getrakteerd op een mix van natuurlijke materialen als leer, hout, wol en diverse andere recyclebare materialen. De stoelen, twee voor- en twee achterin, zijn zo dun mogelijk vormgegeven om zoveel mogelijk interieurruimte te bieden. Extreem groot is de i3 overigens niet. Binnen de lengte van 3.999 mm, de breedte van 1.775 mm en de hoogte van 1.578 mm is er plaats voor vier passagiers en 260 liter bagage. Maar luxe voorzieningen zijn er dan weer in overvloed. Zowel het instrumentarium alsook de (audio)enterainment worden weergegeven op een tweetal losse schermen. Verder zien we iDrive, een Bluetooht-carkit, climate control, LED-koplampen, een groot glazen schuifdak alsook BMW's ConnectedDrive voor uitgebreide online connectiviteit.

Elektromotor
Allemaal interessant, maar de belangrijkste noviteit van de i3 is nog altijd onderhuids te vinden. De aandrijving van de i3 bestaat uit een achterin gemonteerde elektromotor met 170 pk en 250 Nm. Mede dankzij deze constructie en de aandrijving op de achterwielen is er een perfecte gewichtsverdeling van 50/50 gerealiseerd. De elektromotor zelf weegt slechts 50 kg en weet de i3 in een vlotte 7,2 seconden (7,9 seconden met Range Extender) naar de 100 km/h te doen accelereren. Over de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h wordt 5 seconden gedaan en ook dat zal zich uiterst geleidelijk voltrekken, want BMW heeft de vermogensoutput tot in de hogere toerenregionen lineair afgestemd. De overbrenging geschiedt via een eentraps-transmissie die uiteindelijk bij 150 km/h ophoudt als doorgeefluik.

Stadsrakker
BMW i3De i3 is ideaal voor stedelingen, claimt BMW. De directe stuurrespons en een kleine draaicirkel van slechts 9,86 meter maken de auto makkelijk te manoeuvreren tussen druk verkeer. De specifiek ontworpen wielen met smalle 155 mm-banden hebben een minimale rolweerstand en dat draagt weer bij aan een hogere actieradius. Op een volle accu moet de i3 een afstand van 130 tot 160 kilometer kunnen afleggen. In de energiebesparende ECO PRO-modus wordt de actieradius met zo'n 20 kilometer vergroot en in ECO PRO+ is dit 40 kilometer.
Bij het rijden in de stad is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt (single-pedal control concept). Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de zogenoemde coasting-mode actief die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal.

i3 met Range Extender
Als antwoord op klanten die graag willen beschikken over een groter rijbereik zal de i3 ook verkrijgbaar zijn met een Range Extender. Deze 650 cc 2-cilinder-benzinemotor met 34 pk, die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo'n 300 kilometer en is uitsluitend bedoeld om de batterijen tijdens het rijden bij te laden. Hij drijft de wielen dus niet aan! Overigens heeft de verbrandingsmotor geen invloed op de bagageruimte en de 9 liter grote brandstoftank ervan bevindt zich voorin de i3.
Normaliter verloopt het opladen van de batterijen, waarop een garantietermijn van 100.000 kilometer rust, via een conventioneel stopcontact of via de BMW i Wallbox die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een snellader duurt het 30 minuten om de batterij voor 80 procent op te laden.

Vanaf november leverbaar
Vanaf november zal de BMW i3 leverbaar worden. Een aantal geselecteerde BMW i-agenten zullen zich hiermee bezig gaan houden, maar BMW zal ook een groot gedeelte van de verkoop via internet plaats willen laten weten. Nogmaals een reden die het unieke karakter van de auto aangeeft. De prijslijst zal beginnen bij € 35.500,- voor het basismodel. Instappen in een i3 met Range Extender betekent minimaal € 39.990,- aftikken. BMW zelf geeft een leaseprijs op van € 599,- per maand (exclusief BTW), op basis van Full Operational Lease, een looptijd van 48 maanden en een kilometrage van 15.000 km per jaar.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model