Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Nieuws BMW Aerodynamic Test Centre

Nieuws: BMW Aerodynamic Test Centre

Nieuw high-tech testcentrum voor BMW Group

25.06.2009

Vandaag vindt de officiële opening plaats van BMW’s nieuwe en geavanceerde testcenter. In de unieke faciliteit kunnen auto’s met windsnelheden tot 300 km/h worden getest. Daarnaast presenteert BMW drie innovaties die bijdragen aan de verdere vergroting van de efficiency.

In het gigantische complex kunnen nieuwe modellen al vroeg in het ontwikkelingstadium op tal van manieren worden getest om het ontwerp te vervolmaken en daarmee de luchtweerstand te verminderen. Een 10% betere stroomlijn vertaalt zich namelijk al snel in een 2,5% lager verbruik en een evenredig lagere emissie.

Formule 1
BMWUniek aan het testcomplex zijn ook de realistische testmogelijkheden: tal van rijsituaties kunnen worden nagebootst, inclusief de carrosseriebewegingen tijdens het nemen van bochten, de invloed van ander verkeer en de effecten van een bepaalde ondergrond. Het Aerodynamic Test Centre kan vijf verschillende wegdekken in beweging simuleren. Een tweede windtunnel binnen het nieuwe testcomplex maakte het mogelijk de auto in alle denkbare richtingen te bewegen tijdens het testen. Deze vorm van dynamisch testen werd al langer intensief gebruikt voor de BMW Sauber Formule 1-bolides.

Luchtgordijn
BMWHet Aerodynamic Test Centre luidt tevens een volgende fase in binnen de toepassing en ontwikkeling van BMW EfficientDynamics, dat gericht is op het verhogen van de efficiency en de prestaties. Echte rijsituaties worden nauwkeurig nagebootst met modellen op werkelijke grootte. Zo is de laatste innovatie een 'gordijn' van lucht - het zogeheten 'Air Curtain' - langs de zijkant van de auto om de aerodynamica rond de wielkasten te verbeteren. In de tunnel kunnen rijsnelheden tot 300 km/h worden gesimuleerd dankzij een immense acht meter hoge ventilator. Bijzonder aan het complex is dat de functie ervan, aan de buitenkant duidelijk zichtbaar is door de aerodynamische vorm van het gebouw.

Het mag wat kosten
BMWDat het wat mag kosten bij BMW is duidelijk aan de hand van de bouwkosten. De fabrikant investeerde 170 miljoen euro in het vijf verdiepingen hoge complex en de bijbehorende faciliteiten. Het testcomplex staat in Müchen, vlakbij BMW's belangrijkste testcentrum 'FIZ Research and Innovation Centre', en er werken zo'n 500 specialisten.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model