Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: ​Bijgepunte Lexus RC F blijft trouw aan atmosferische V8

Nieuws: ​Bijgepunte Lexus RC F blijft trouw aan atmosferische V8

​Bijgepunte Lexus RC F blijft trouw aan atmosferische V8

17.01.2019

Heerlijk hoe de Japanners soms hun eigen ding blijven doen en zich niets van anderen aantrekken. Want terwijl de meeste automerken de atmosferische verbrandingsmotor al lang hebben afgezweerd, zeker op het hoogste niveau, dendert de Lexus RC F Coupé gewoon door met een klassieke achtcilinder.

Terwijl de eveneens in Detroit onthulde LC Cabriolet Concept en blik in de toekomst geeft, klampt de vernieuwde RC F Coupé zich nogal vast aan het verleden. Op een goede manier, want alle voordelen van turbo's, superchargers en elektrificatie ten spijt, eigenlijk gaat er niets boven een atmosferisch motorblok. Zo lang als het kan (lees: vechten tegen de alsmaar strenger worden emissie-eisen) lepelt Lexus een niet hulpbehoevende achtcilinder in haar sportmodellen. De RC F voorop!

Mag het wel iets minder zijn?
Nog steeds die heerlijk smeuïge 5.0-V8 dus. Hulde! Evengoed moet de vernieuwde Lexus RC F, die vanaf juni voor een nog onbekende prijs bij de dealer staat, het wel met iets minder peekaa's stellen ten opzichte van het pre-faceliftmodel. De nieuwste WLTP-meetmethode – om ook in Europa geleverd te kunnen worden – gooit roet in het eten. 20 pk moet de achtcilinder inleveren, waardoor 'ie nu 457 pk weet op te hoesten bij een koppel van 520 Nm.

Maar niet getreurd, meent Lexus. Daartegenover staat dat de RC F lichter is geworden. Zo zijn aan de achterzijde de massieve aandrijfassen vervangen door holle exemplaren. Aan de voorzijde zorgen het kleinere inlaatspruitstuk en de eveneens kleinere compressor van de airco voor minder gewicht op de voortrein. En de aluminium bevestigingen voor de spoorstangen en de wielophanging verlagen op hun beurt het gewicht zonder stijfheid en stabiliteit aan te tasten. Een en ander kan zodoende tegen elkaar worden weggestreept. Bovendien is naast een opgewaardeerd styling ook de aerodynamica verbeterd en de wielophanging opgewaardeerd. In theorie zou de vernieuwde Lexus RC F er zodoende alsnog op vooruit zijn gegaan.

Sneller uit het startblok
De automatische 8-traps-transmissie is gebleven, maar de eindoverbrenging is verlengd naar 2,93:1 om de acceleratie vanuit stilstand te verbeteren. Ook is de RC F nu standaard voorzien van elektronische launch control. Gebruik je deze lanceerfunctie, dan is het in 4,5 seconden naar de 100 km/h accelereren. Verder rolt de vernieuwde RC F op Michelin Pilot Sport 4S-banden die speciaal voor de RC F zijn ontwikkeld. De banden bevatten een uniek profiel en rubbersamenstelling.

Gran Touring Pack
Wie van plan is met de Lexus RC F te gaan racen, doet er goed aan het Gran Touring Pack aan te vinken. Dit optiepakket is ontwikkeld in samenwerking met de Lexus' raceteams in de Super GT- en IMSA-klassen en zet de RC maximaal op scherp met onder meer een speciale voorspoiler en vaste achtervleugel. Beide zijn van carbon.

Koolstof-keramische remschijven van Brembo zijn tevens bij het sportpakket inbegrepen, evenals 19-inch BBS-wielen, een dak en motorkap van CFRP en dito schutbord achter de achterste kuipen. Een titanium uitlaat en rood meubilair maken het plaatje van de RC F Gran Touring Pack compleet.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model