Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Audi SQ5 TDI

Nieuws: Audi SQ5 TDI

Nieuwe Audi SQ5 TDI trekt de klinkers uit de straat

26.02.2019

Audi had al een SQ5. Maar die loopt op benzine. De versie die nu gepresenteerd is, lust enkel diesel. Maar bovenal is de SQ5 TDI zowaar nog krachtiger met een vermogen van 347 pk en maar liefst 700 Nm aan koppel.

Net als zijn voorganger beschikt de nieuwe Audi SQ5 TDI wederom over een V6-diesel. En die is nog krachtiger dan voorheen. Ditmaal is de zelfontbrander goed voor een vermogen van 347 pk en een overvloedige trekkracht van 700 Nm (dat tussen 2.500 en 3.100 tpm beschikbaar is). Zowel geweld heeft natuurlijk geen enkele moeite om een auto als de Audi Q5 in beweging te krijgen. De cijfers bewijzen dit. Accelereren naar 100 km/h vergt slechts 5,1 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/h. Begrensd zeer waarschijnlijk, want zoveel motorvermogen is normaliter tot een veel hogere top in staat. Ook bij SUV's.

E-compressor
Een elektrische compressor zorgt er overigens voor dat het maximale koppel net boven stationair toerental beschikbaar is. Daarnaast zorgt een mild-hybride systeem voor een verdere efficiëntie. Efficiëntie die tevens valt te vertalen naar een opgegeven verbruik van 6,6 tot 6,8 liter diesel per 100 kilometer, wat overeenkomt met 172 tot 177 gram CO2 per kilometer.

Als doorgeefluik tussen motor en alle vier de wielen fungeert een 8-traps Tiptronic-automaat. De lagere versnellingen daarvan hebben korte, sportieve verhoudingen, terwijl de hoogste versnellingen lang zijn om het toerental en het brandstofverbruik te drukken.

Grip, grip en nog meer grip
Tevens, zoals elk S-model van Audi, wordt de nieuwe SQ5 TDI standaard uitgerust met permanente quattro-vierwielaandrijving. Onder normale rijomstandigheden verdeelt het zelfsperrende differentieel het koppel in een 60:40-verhouding tussen de voor- en achteras. Wanneer er slip wordt gedetecteerd, wordt het grootste deel van het vermogen naar de as met de betere tractie gestuurd. Afhankelijk van de rijsituatie kan maximaal 70 procent naar voren of 85 procent naar achteren worden gestuurd.

Verder remt een wiel-selectieve koppelverdeling de wielen, bij sportief rijden, aan de binnenzijde van de bocht licht af om wielspin te voorkomen. Bovendien levert Audi optioneel het sportdifferentieel, dat onderstuur tegengaat door tijdens insturen of uit een bocht accelereren meer kracht te sturen naar het buitenste achterwiel. De power-SUV voelt daarmee lichtvoetiger aan, terwijl de tractie uitstekend is. Een op sportiviteit afgestemde vijflinks ophanging aan de voor- en achterzijde is eveneens standaard rijeigenschappen. Optioneel is Dynamic Steering, dat de overbrengingsverhouding van de besturing aanpast, waarbij rekening wordt gehouden met de gereden snelheid en stuurhoek.

De Audi SQ5 TDI is vanaf medio maart te bestellen. De vanafprijs wordt in aanloop naar de marktintroductie in maart bekendgemaakt.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model