Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Audi S tronic

Nieuws: Audi S tronic

Nieuwe 7-traps Audi S tronic

20.03.2008

Audi presenteert een nieuwe S tronic 7-traps automaat met dubbele koppeling. In vergelijking met de huidige 6-traps S tronic is de nieuwe 7-traps versie in staat om hogere koppels te kunnen verwerken. En dat biedt mogelijkheden om de automaat ook in Audi-modellen met krachtiger motoren te leveren.

De basis van de S tronic ligt bij Volkswagen. De fabrikant uit Wolfsburg ontwikkelde enkele jaren geleden de DSG-versnellingsbak die de afgelopen jaren in tal van modellen werd gepresenteerd. Het grootste voordeel is dat de bak razendsnel kan schakelen waardoor de 0-100 km/h sprint sneller verloopt dan bij een handgeschakelde versie. Bovendien zorgt de DSG-bak voor een zuiniger karakter. Het grootste nadeel is echter dat de bak niet overweg kan met hoge koppels. Daardoor zijn relatief veel dieselmotoren niet te koppelen aan de versnellingsbak. Een merk als Audi heeft daar echter wel baat bij. Reden genoeg voor de technische heren in Ingolstadt om een versnelling hoger te schakelen.


Hoger koppel mogelijk

AudiDe compleet nieuwe S tronic versnellingsbak komt in de basis sterk overeen met de huidige 6-traps versie. Het nieuwe exemplaar beschikt echter over zeven versnellingen en is zo ontwikkeld dat er maximaal 550 Nm koppel kan worden verwerkt. Dat betekent dat in theorie zelfs de krachtige 3.0 V6 TDI-motor kan worden gecombineerd met de S tronic. Overiges moet de bak niet worden verward met de nieuwe 7-traps DSG van Volkswagen. Deze is namelijk slechts geschikt voor koppels tot 250 Nm.

Twee koppelingen

AudiHet principe van de S tronic (en ook de DSG van Volkswagen) ligt dichter bij een handgeschakelde versnellingsbak dan bij een automaat. Er wordt gebruik gemaakt van twee koppelingen, twee primaire assen en twee secundaire assen. Het ene deel van de bak is verantwoordelijk voor de versnellingen 1, 3, 5 en 7 terwijl het tweede deel de versnellingen 2, 4, 6 en de achteruit verwerkt. Tijdens het rijden zijn er altijd twee versnellingen actief. Op het moment dat er wordt weggereden in de eerste versnelling is de tweede ook al ingeschakeld. Wanneer er wordt overgeschakeld switchten de twee koppelingen met elkaar, ofwel de ene gaat open terwijl de andere juist aangrijpt. Hierdoor hoeft de versnelling niet meer worden ingeschakeld maar hoeft er slechts geschakeld te worden van de ene naar de andere koppeling. Het grote voordeel is dat de schakeltijden hierdoor aanzienlijk verkort zijn en bovendien wordt er geen koppel verloren tijdens het overschakelen. Auto´s voorzien van de S tronic bak zijn daardoor in staat om in één streep door te accelereren.

Meer modellen volgen

In de loop van dit jaar zal Audi de nieuwe S tronic doorvoeren op tal van (sportieve) modellen. Welke modellen dat exact zijn is op dit moment nog niet bekend. De bekende 6-traps S tronic blijft gewoon leverbaar op de A3 en TT.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model