Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Audi RS 5 DTM

Nieuws: Audi RS 5 DTM

Audi presenteert RS 5 DTM voor 2017

09.03.2017

Audi heeft als eerste van alle deelnemende merken haar DTM-bolide voor het seizoen 2017 gepresenteerd. En net als afgelopen is die gebaseerd op de RS 5 Coupé. De gloednieuwe generatie welteverstaan, die ook in Genève zijn debuut beleeft.

De voorganger van het nieuw ontwikkelde Audi RS 5 DTM was de afgelopen twee seizoenen de meest succesvolle racer in het zeer competitieve Deutsche Tourenwagen Masters. In beide jaren won de Audi liefst tien races. De derde generatie RS 5 DTM is gebaseerd op z'n twee voorgangers, maar er zijn de nodige verschillen, legt projectleider Stefan Gugger uit: 'De aerodynamica is nog extremer en het model is nog progressiever. We hebben de grenzen nog meer opgezocht'. Met name de wielkasten en de motor zijn fiks onder handen genomen en verbeterd, aldus Audi.

Meer inhaalacties
Naast de genoemde verbeteringen is er een nieuwe achtervleugel. Vanaf 2017 bestaat die voor alle DTM-fabrikanten uit twee actieve flappen. Om de effectiviteit van het Drag Reduction System (DRS) te vergroten wordt niet langer de gehele vleugel verlaagd, maar enkel de bovenste flap, net zoals in de Formule 1. Daarnaast produceert bandenleverancier Hankook een zachtere compound band. Deze twee elementen zouden voor meer inhaalacties moeten zorgen

Coureur meer bepalend
Andere maatregelen die de DTM-organisatie heeft genomen om meer competitie en spanning te creëren tijdens de races zijn gericht op het verlagen van de downforce. Zo moeten de auto's moeilijker te besturen worden, waardoor de uitdaging voor de coureurs groter wordt. Een goede zaak, waar andere autosportklasses nog iets van kunnen leren.Door deze nieuwe reglementen wijken de afmetingen van onder meer de splitter, bodemvloer en diffuser van de nieuwe RS 5 DTM behoorlijk af van diens voorganger(s). Ook de rijhoogte ligt hoger. Aan kostenbesparing is ook gedacht. De drie deelnemende DTM-merken (Audi, BMW en Mercedes) gebruiken voortaan namelijk dezelfde ophanging.

Meer spanning en sensatie verwacht
'Het zijn spannende tijden voor de DTM', zei Audi-projectleider Dieter Gass. 'We hebben meer vermogen, zachtere banden en minder downforce. Dat, in combinatie met de beste rijders, zorgt ervoor dat we nog spannendere races verwachten.'

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model