Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Audi R8 & R8 Spyder

Nieuws: Audi R8 & R8 Spyder

Audi R8 & R8 Spyder fijngeslepen

26.07.2012

Met een kleine facelift brengt Audi haar supersporters R8 & R8 Spyder weer helemaal bij de tijd. Naast nieuwe looks wordt de R8-familie uitgebreid met een nieuwe, extra snelle variant van de V10.

Het is alweer zes jaar geleden dat de Audi R8 als absoluut topmodel van Audi het levenslicht zag en hij ziet er nog even radicaal uit als het moment dat we hem voor het eerst zagen. Desalniettemin moet ook de R8 met de tijd mee gaan en het moment is aangebroken voor een kleine cosmetische ingreep. De grootste veranderingen zijn aan de voorzijde te vinden. Zo werd de bumper vernieuwd en kreeg de single-frame-grille een nieuw ontwerp. De koplampen zijn, net als de nieuwe achterlichten, voortaan volledig in LED uitgevoerd. Eye-catcher in dit ontwerp zijn de richtingaanwijzers aan de achterzijde die 'lopen' naar de aangegeven rij-richting. In het interieur zijn de wijzigingen minimaal, alleen het klokkenspel kreeg een kleine update.

S tronic
Op het gebied van versnellingsbakken is er voor zowel de V8 als de V10 de keuze uit een handgeschakelde 6-versnellingsbak en de nieuwe 7-traps S tronic. De V8 sleurt de R8 dankzij zijn 430 pk in 4,3 seconden naar de honderd (4,6 seconden voor de handbak) terwijl de V10 (525 pk) 3,6 seconden nodig heeft om deze snelheid te bereiken (3,9 seconden met de hand). Op topsnelheid wint de versie met handbak het van de automaat, maar of je 302 km/h ten opzichte van 300 km/h (V8) en 316 km/h versus 314 km/h (V10) in de praktijk gaat merken is natuurlijk een retorische vraag. Al dit geweld was voor Audi blijkbaar niet genoeg want naast een facelift komt de R8 er ook in een nog krachtiger variant van de Coupé.

Plus
Het nieuwe topmodel is R8 V10 Plus gedoopt en standaard voorzien van een koolstofvezel frontsplitter en vele details voorzien van dit lichtgewicht materiaal. De serieuze veranderingen vinden echter plaats onder de motorkap. De niet bepaald bedeesde V10 werd verder opgepompt naar 550 pk en 540 Nm. Dit betekent een nieuwe 0-100 km/h-tijd van 3,5 seconden en een top van 317 km/h. Om dit extra vermogen goed te kunnen beteugelen is het onderstel aangepast om nog betere prestaties in de bochten te garanderen. Ook bij het vertragen heeft de Plus een voordeel, hij is namelijk standaard voorzien van keramische remschijven. Iemand nog interesse in zo'n 'gewone' V10? We denken van niet. Alleen al omdat het kan!

De leveringen van de vernieuwde Audi R8 komt aan het eind van dit jaar op gang, tegen die tijd verwachten we ook de prijzen.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model