Audi heeft nog een plekje vrij tussen de Q3 en Q5, maar daar komt [...]
Audi heeft de R8 LMS voor het GT3-seizoen van 2012 aangescherpt. Om aan te geven dat het om een doorontwikkeling gaat draagt de circuitracer voortaan de naam R8 LMS Ultra. Ultra in de zin van een lager wagengewicht, meer vermogen, een hogere veiligheid en betere prestaties.
De Ultra is de opvolger van de Audi R8 LMS die sinds 2009 over diverse circuits is gejaagd en ondertussen liefst 115 overwinningen op zijn naam heeft staan waaronder twaalf nationale en internationale kampioenstitels. De R8 LMS Ultra moet dit natuurlijk minimaal evenaren en daarvoor is de raceauto voor klantenteams op tal van punten verbeterd.
CFK
Sinds dit seizoen is het klantensportprogramma van Audi in handen van quattro GmbH en zij hebben de R8 LMS Ultra betere prestaties meegegeven door hem lichter te maken dan voorheen in combinatie met hogere vermogensafgifte. Gewicht werd bespaard door deuren op te trekken uit CFRP, een met koolstofvezel versterkt kunststof. Daarnaast is er in de kreukelzones sterk absorberend schuim toegepast wat tevens bijdraagt aan de passieve veiligheid. Een ander belangrijk veiligheidselement is de nieuwe door Audi ontwikkelde PS1-veiligheidsstoel die in de Ultra standaard wordt geleverd. Deze kuipstoel biedt onder extreme omstandigheden aanzienlijk meer bescherming dan reglementair is voorgeschreven.
+50 pk
Achterin ligt nog immer de 5.2 liter V10, maar in de Ultra heeft deze 50 pk aan vermogen gewonnen. Het piekvermogen bedraagt nu 570 pk. Verder zijn de aandrijfprestaties verbeterd door een aangepast uitlaatsysteem met racekatalysatoren waarmee de motor bij lagere toerentallen nog meer koppel levert. Speciaal ten gunste van lange-afstandsraces is de versnellingsbak geoptimaliseerd. Verder werden de koelers voor de motor- en de versnellingsbakolie vergroot en krijgt de R8 LMS Ultra in tegenstelling tot zijn voorganger een koeler voor de olie van de stuurbekrachtiging. De luchtopeningen in de carrosserie zijn tevens vergroot met daarnaast doorgevoerde verbeteringen aan het onderstel en de aerodynamica.
Ombouwkit
De prijs van de nieuwe Audi R8 LMS Ultra bedraagt € 329.900,- exclusief BTW en zal op z'n vroegst worden uitgeleverd in maart 2012, enkele maanden voor de start van het aankomende FIA GT3-seizoen. Voor klantenteams die in het bezit zijn van de oudere R8 LMS, maar graag de laatste stand der techniek aan boord wensen biedt Audi een ombouwkit aan. De aanschafprijs daarvan is niet bekend gemaakt.
Alfa Romeo Aston Martin Audi Bentley BMW Bugatti Cadillac Chevrolet Chrysler Citroën Dacia Dodge Ferrari Fiat Ford Honda Hyundai Infiniti Jaguar Jeep Kia Lamborghini Lancia Land Rover Lexus Lotus Maserati Maybach Mazda Mercedes-Benz Mini Mitsubishi Morgan Nissan Opel Pagani Peugeot Porsche Renault Rolls Royce Saab Seat Skoda Smart Spyker SsangYong Subaru Suzuki Toyota Volkswagen Volvo
Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.