Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Audi Quattro

Nieuws: Audi Quattro

Audi Quattro keert toch terug

21.06.2013

We hadden het stiekem natuurlijk al gehoopt, maar het schijnt er nu echt van te komen. De oer-Quattro keert volgend jaar terug in het productaanbod van Audi!

Audi's performance-dochter quattro GmbH bestaat 30 jaar. Om dat te vieren heeft het bedrijf meer RS-modellen in een jaar gepresenteerd dan ooit te voren. Zo maakten we al kennis met de RS 5 Cabriolet en de nieuwe RS 6 en RS 7 kunnen we nog tegemoet zien. Maar de grootste klapper moet nog komen, en wel op de IAA in Frankfurt medio september. Volgens Autocar staat die mondiale autoshow voor Audi en quattro GmbH geheel in het teken van vierwielaandrijving en hoe kunnen ze dat nu beter kenbaar maken dan met de onthulling van de Audi Quattro zoals die niet lang daarna in productie zal gaan.

Duurste Audi ooit
Om vervolgens meteen maar het slechte nieuws mede te delen: de Audi Quattro zal tot de duurste straat-Audi's allertijden behoren en in strikt gelimiteerde oplage worden gebouwd. Naar de prijs per stuk en het aantal te bouwen exemplaren hoeft je niet te vragen en dat is bij een dergelijke exclusiviteit eigenlijk ook minder relevant. Interessanter is hoe de definitieve auto eruit gaat zien. Hoewel Audi feitelijk nog geen bevestiging heeft uitgesproken, weet Autocar opvallend veel details over de Audi Quattro te vertellen. Zo zou de productie plaatsvinden op een speciale productielijn in quattro's eigen fabriek in Neckarsulm. Dus niet op dezelfde band als waarop de overige RS-modellen vanaf lopen.

Op grotere voet
Als basis voor de retro-Quattro zal het MLB-platform worden gebruikt waarop onder meer de Audi A5 staat. Daar staat ook het concept uit 2010 op, maar ga zodoende niet uit van het design, of beter gezegd de proporties van dat studiemodel. De uiteindelijke Audi Quattro zal een stukje groter zijn, maar nog altijd 20 centimeter korter dan de A5. Een langere wielbasis dan de conceptcar moet resulteren in meer beenruimte. Waarom Audi dit belangrijk vindt aan een auto van dit kaliber is ons een raadsel, maar wellicht krijgen we daar nog antwoord op.

Geen 5-cilinderturbo
Wie Audi Quattro zegt, noemt in een adem ook 5-cilinderturbo. De twee zijn als een innig huwelijk en om dat nog even aan te stippen ontwikkelde Audi al weer enige tijd geleden een moderne variant van dat oer-blok. Je vind hem onder andere in de RS 3 en TT RS, en - precies - de Audi Quattro Concept. Maar vreemd genoeg niet in het productiemodel van die auto. Audi zou voor de krachtlevering hebben gekozen voor de V8-BiTurbo uit de RS 6. Ook een fantastisch blok, maar het voelt wel als vreemdgaan. Zelfs een vermogen van 'meer dan 600 pk' praat dat niet recht.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model