IAA 2011
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Audi A5 DTM

Nieuws: Audi A5 DTM

Audi A5 DTM mag los in 2012

14.09.2011

Volgend seizoen teistert Audi met de A5 DTM de Duitse circuits. Het merk legde tijdens de ontwikkeling de nadruk op drie punten: veiligheid, een kostenbesparing tot 40% en een spectaculair design.

Het zijn financieel onzekere tijden en dat merkt men zelfs in de Duitse autosport. De organisatie achter de DTM heeft daarom besloten een vergaande kostenbesparing te realiseren, waaronder het gebruik van een identiek chassis met een monocoque van carbon fiber en een stalen rolkooi. Daar blijft het echter niet bij, want naast het 'gezamenlijke' chassis zijn er nog meer dan 50 'eenheidscomponenten' waarvan het gebruik verplicht is.

Racen zonder te tanken

Audi A5 DTMGelukkig geen besparingen op het aantal cilinders. De Audi A5 DTM beschikt nog steeds over een V8 die gekoppeld is aan een pneumatisch bediende zesversnellingsbak. Deze brengt het vermogen van circa 460 pk direct over op de achterwielen. De veiligheidstank heeft een inhoud van 120 liter. Daarmee zou een reguliere DTM-race zonder tankstops te volbrengen zijn. Dat neemt niet weg dat een snelvulsysteem in ontwikkeling is. DTM-bandenpartner Hankook levert de banden die ten opzichte van die van de huidige DTM-bolides groter en breder zijn. 



Sterke gelijkenis met productiemodellen

Vanaf het DTM-seizoen 2012 zijn strikte regels op het gebied van aerodynamica van kracht. Luchtstromen door de auto en complexe extra vleugels aan de achterzijde zijn niet meer toegestaan. Dat maakt de gelijkenis met de productiemodellen veel groter. Tegelijkertijd zijn de auto's daardoor minder kwetsbaar bij onderling contact. In combinatie met de grotere achtervleugel zorgt dit bovendien voor meer slipstream- en inhaalmogelijkheden. 



Testwerk op schema

Het R17-project startte in mei 2010, maar pas twee maanden later werd beslist dat de A5 Coupé als basis zou dienen. Sinds dit jaar februari werkt Audi in de wintunnel aan de auto. De 'roll-out' met Martin Tomczyk achter het stuur vond plaats in juni. De verwachte homologatiedatum is 1 maart 2012.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model