Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Nieuws Aston Martin V12 Vantage S

Nieuws: Aston Martin V12 Vantage S

Extreem: Aston Martin V12 Vantage S

29.05.2013

Met de V12 Vantage had Aston Martin een monsterlijke sportauto in haar gamma. De combinatie van de compacte afmetingen, lichtgewicht carrosserie en krachtige V12-krachtbron was werkelijk adembenemend. Maar Aston Martin vond dat het model nog een laatste update verdiende. Dit is de Aston Martin V12 Vantage S.

Aston Martin neemt met de komst van de V12 Vantage S afscheid van de S-loze variant. En daarmee introduceert men de allersnelste en meeste brute Vantage ooit. Zijn vermogen van 573 pk haalt hij uit een verder geoptimaliseerde versie van Aston Martin´s V12 die tegelijkertijd ook wat koppel betreft tot ongekende hoogte steeg: 620 Nm om precies te zijn. De ingenieurs van de Britse sportautofabrikant wisten hiermee een winst van 11% aan vermogen en 9% wat koppel betreft te realiseren. Over een nul naar honderd sprint doet de fabrikant nog geen uitspraken, maar met een topsnelheid van 330 km/h betreedt hij het territorium van Aston Martin´s snelste productie-auto ooit: de One-77.

Lichtgewicht
Simpelweg meer vermogen uit de V12 halen was vanzelfsprekend niet voldoende om de S opgespeld te krijgen. Daar is een veel grotere som der delen verantwoordelijk voor. Zo monteerde Aston Martin een nieuw uitlaatsysteem afkomstig van de gelimiteerd gebouwde supercar One-77. Behalve dat het een karakteristieke soundtrack produceert is het eveneens lichter van gewicht. Samen met nog een aantal andere onderdelen wist Aston Martin zodoende 10 kg gewicht te besparen. Niet veel zul je denken, maar in combinatie met het toegenomen vermogen is het alsnog goed voor een met 10% verbeterde pk-/gewichtsverhouding.

Vernieuwd
Schakelen doet de V12 Vantage S volgens Aston Martin ´naadloos´ dankzij de gloednieuwe Sportshift III-transmissie. Deze derde generatie van de automatisch schakelende versnellingsbak is voorzien van een dubbele koppeling en moet zodoende vele malen beter zijn dan de twee jaar geleden in de V8 Vantage S geïntroduceerde tweede generatie. Verbeterd is ook de stuurinrichting, het onderstel en de koeling van de motor en andere vitale ´organen´ van de Britse supersporter. Keramische remschijven, een in drie standen instelbaar adaptief onderstel alsook lichtgewicht 19 inch lichtmetaal behoort evenzo tot de noemenswaardige features die verbeterd dan wel volledig nieuw zijn.

Subtiel verschil
Het intensieve trainingsprogramma dat de V12 Vantage S heeft ondergaan is hem aan te zien. Na twee jaar ontwikkeling en finetuning en tot slot zelfs een laatste grondige test tijdens de meest recente 24 Uren van de Nürburgring zijn de spiermassa´s van de V12 Vantage verder en verder ontwikkeld. Dat zie je terug in de vorm van een nieuwe grille, een zwart gelakt dak, deels zwart gespoten achterklep en exclusief tienspaaks lichtmetaal. Details die de S moeten onderscheiden van zijn voorganger. In het interieur zijn nieuwe stoelen gemonteerd en zien we een zwart gelakte ring op het stuurwiel, zwarte pedalen en optioneel een carbonpakket.

Maatpak
Ondanks zijn leeftijd, de Vantage-reeks stamt al uit 2005, is het model nog altijd springlevend. Aston Martin weet keer op keer het uiterste uit de machine te halen en de lat hoger te leggen. CEO Dr. Bez spreekt uiteraard trotse woorden uit. Het laatste woord is dan ook met recht aan hem: "The new V12 Vantage S is our most extreme Vantage. It is our most powerful engine in a beautifully tailored suit. It is elegant, yet brutal, and it is at the same time easy to control. It has everything that sums up Aston Martin: power, beauty and soul!"

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model