Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Aston Martin Lagonda

Nieuws: Aston Martin Lagonda

‘Komst Lagonda is toch verre van zeker’

07.01.2014

Aston Martin heeft wellicht toch nog even bekeken hoe Mercedes de boot in ging met Maybach. Want Britse fabrikant krabt zich nog even achter de oren en laat doorschemeren dat de komst van het merk Lagonda toch verre van zeker is.

Maybach was heel vroeger een op handen gedragen automerk, maar sinds kort is daar weinig meer van over nu Mercedes-Benz de hand in eigen boezem heeft moeten steken omwille van hun gefaalde aanpak om dat merk nieuw leven in de blazen. Aston Martin heeft sinds 1947 ook zo’n exclusiviteitsmerk, namelijk Lagonda. Jaren geleden kondigden de Britten al aan deze af te willen stoffen, waarbij het aanvankelijk bedoeld was om het opnieuw als prestigieus merk te laten reïncarneren. Maar Aston Martin lijkt daar nu op terug te komen, deels omdat dit niet zozeer meer nodig is om het tot een succes te laten uitgroeien.

Gevaarlijk
Hoewel Mercedes het ondanks de ontstane wansmaak rond Maybach toch opnieuw aandurft deze naam opnieuw te gebruiken (op de eigen producten), krijg je (van het publiek) doorgaans maar één kans om een vermaard merk nieuw leven in te blazen. Mercedes, maar ook Aston Martin weet dat maar al te goed en dus springt het Britse merk uiterst zorgvuldig om met Lagonda. De eerste stap naar de herintrede bleek immers al tricky genoeg toen de gepresenteerde SUV in 2009 vele zure gezichten deed trekken – hoewel dat grotendeels te maken had met de vorm van de auto. De combinatie maakte het desondanks des te grimmiger.

Naamsbekendheid
Toch zet Aston Martin door met het ontwikkelen van een grote SUV. Simpelweg omdat zo’n auto tegenwoordig van een sportwagenbouwer getolereerd wordt. Sterker, het succes ervan is onomstotelijk met als grootste voorbeeld natuurlijk de Porsche Cayenne. Maar ook de SUV-plannen van Maserati en Bentley lijken niet langer een taboe te zijn. Waarom dan wel die van Aston Martin? Bovendien kunnen zij ook wel een succes(je) gebruiken. Maar of er enkel Lagonda voorop de neus van de toekomstige kolos prijkt is nog onzeker. Ulrich Bez denkt dat Lagonda wereldwijd niet voldoende bekendheid geniet om op haar eigen benen te kunnen staan. ‘In Europa kent slechts een klein groepje Lagonda en in China en Amerika al helemaal niemand’, aldus Bez. ‘De juiste aanpak is de grote vraag momenteel’.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model