Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Alpina D5 Bi-Turbo

Nieuws: Alpina D5 Bi-Turbo

Alpina D5 Bi-Turbo: de M5-diesel!

10.10.2011

Terwijl BMW nog ligt te dubben over het wel of niet uitbrengen van een M5 met dieselmotor heeft Alpina hem al klaar. Dit is de D5 Bi-Turbo; niet eens zoveel trager dan de nieuwe M5, wel aanzienlijk zuiniger.

Onlangs dook er een signaal op dat BMW mogelijk de intentie heeft om een dieselversie van de M5 uit te brengen. Wie daar niet op wil wachten kan vertrouwd bij Alpina terecht. Ook van de nieuwste generatie 5-serie hebben ze weer een monsterlijk snel dieselmodel gebouwd met als basis de 535d. De zescilinder-in-lijn in de D5 Bi-Turbo genereert 350 pk, 37 meer dan het origineel. Om tot dit resultaat te komen past Alpina het gehele inlaattraject aan, werd het koelsysteem herzien, de turbodruk van de dieselmotor opgevoerd en uiteraard de ECU hergeprogrammeerd.

Cijfers
Alpina D5 Bi-TurboVermogentechnisch gezien komt de Alpina D5 Bi-Turbo bij lange na niet in de buurt van de BMW M5 - waar collega Hans op het moment van schrijven over het Ascari Race Resort in Spanje boendert. Die levert namelijk 560 pk. Toch slaat de D5 geen flater ten opzichte van de M5 met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in slechts 5,2 seconden. BMW M's topmodel doet hier 4,4 seconden over. Pieken doet de M5-diesel van Alpina bij 270 km/h. Wie de D5 Touring (ook die is verkrijgbaar) de sporen geeft bereikt maximaal 266 km/h. De spurt naar honderd verloopt met de stationwagen eentiende langzamer. Waar de D5 de M5 mee aftroef is natuurlijk het verbruik. De snelle Fünfers van Alpina hebben respectievelijk 6,2 en 6,5 l/100 km aan diesel nodig, terwijl BMW voor de M5 9,9 l/100 km opgeeft.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model