Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Alfa Romeo Spider

Nieuws: Alfa Romeo Spider

Meer over de nieuwe Alfa Spider

29.07.2013

Alfa Romeo werkt samen met Mazda volop aan haar nieuwe Spider. En geloof het of niet, 40% van de onderdelen zal de nieuwe Spider delen met Mazda’s toekomstige MX-5. Belangrijkste verschil is het hart: Alfa monteert haar eigen MultiJet-motor.

Iemand die het autonieuws niet op de voet volgt zal in 2015 niet door hebben dat de Alfa Romeo Spider feitelijk Japans bloed door zijn lijf heeft stromen. De nieuwe Mazda MX-5 waarmee hij gezamenlijk wordt ontwikkeld houdt er namelijk een geheel eigen design op na; geen enkel carrosseriedeel zal uitwisselbaar zijn. Mazda's insteek zal, zoals de MX-5 dat altijd is geweest, gericht zijn op het uitstralen van een pure roadster, terwijl Alfa met meer luxe de veeleisende cabriorijder wil aanspreken. Desondanks zal het wagengewicht van beide auto's op zo'n 1.100 kilogram komen te liggen.

Geen retro
Verantwoordelijk voor de lijnen van de Spider is Marco Tencone, de man die ook de Alfa 4C en de nieuwste Maserati's tekende, de Quattroporte en Ghibli. We maken ons zodoende op voor wederom een sierlijke Italiaan, die overigens geen trekjes zal ontlenen van de in 2010 door Pininfarina onthulde Duettotanta Concept (zie foto). Retro hanteren zou te gemakkelijk zijn volgens Tencone en bovendien niet langer passen in het andere designstraatje dat Alfa met de 4C is ingeslagen.

MultiAir vs. SkyActiv
De onderdelen die de Spider en MX-5 zoal wel met elkaar delen zijn de voor- en achteras, het motorcompartiment, het schutbord, de voorruit en het frame daaromheen. In totaal beslaat dit zo'n 40 procent, terwijl normaliter ongeveer 60 procent wordt gedeeld bij gezamenlijke ontwikkelingen. Voor het aandrijven van de Spider maakt Alfa gebruik van haar eigen motoren. Volgens Autocar is dat de 1.4 MultiAir-turbo met 170 pk, ook al dient het blok daarvoor eerst aangepast te worden om in lengterichting te worden geplaatst. Van nature biedt de constructie namelijk enkel onderdak aan dwarsgeplaatste motoren. Mazda zal waarschijnlijk kiezen voor een van haar atmosferische SkyActiv-krachtbronnen (1.5 of 2.0 liter). Alleen daarom al zal de Spider een ander (rij)karakter hebben dan de MX-5 en kunnen ze waarschijnlijk prima naast elkaar bestaan.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model