Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Audi A4

Nieuws: Audi A4

De vijf leukste Audi’s A4 van de afgelopen 25 jaar

14.05.2019

Hoera, de Audi A4 is alweer 25 jaar onder ons. Na die allereerste A4 in 1994 zijn er, verdeeld over vijf modelgeneraties, nog 7,5 miljoen meer van de band gerold. Maar van die miljoenen Audi’s A4 zijn er maar vijf de leukste. Tenminste, dat vinden wij.

Met het vervangen van de Audi 80 door de A4, gaf Audi zijn volledige gamma de A-status. Overigens stelde dat volledige gamma nog niet zo veel voor: het besloeg drie modellen. Naast de A4 had je alleen nog de A6 en de A8. Inmiddels zijn dat er een stuk of vijftien!

A4 heeft BMW-trekjes
Dat de Audi-ontwerpers goed naar de concurrentie hadden gekeken, is goed te zien; de eerste A4 (generatie B5) vertoont overduidelijke trekjes van de toenmalige BMW 3-serie (E30). Kijk maar eens naar de ingebouwde achterklepspoiler. Niettemin legde de A4 bepaald geen windeieren. In het eerste jaar wist Audi er 272.052 aan de man te brengen. En nog altijd is de A4 populair; van de huidige, vijfde, generatie (B9) gingen er in 2018 zo'n 350.000 'over de toonbank'. Maar wat zijn nu de leukste A4's van de afgelopen 25 jaar? Daar gaan we, per generatie:

1. RS4 Sedan (B7, 2005-2007)
Een Europese middenklasser met V8-motor? Nu ondenkbaar, maar in 2005 deed Audi het gewoon. De direct ingespoten, turboloze achtcilinder met een inhoud van 4,2 liter bracht 420 pk op de been. Daarmee kon je menig Porsche 911-rijder een ontzettend beroerde dag bezorgen. En nog, trouwens … Wat veel mensen niet weten, is dat de RS4 van de B7-generatie aanvankelijk alleen leverbaar was als sedan. Dat was voor het eerst, want de RS4 van de eerste generatie stond alleen als Avant op de prijslijst. Over prijslijst gesproken; de RS4 sedan kostte twaalf jaar geleden al ruim 107.000 euro.

2. RS4 Avant (B9, 2017-heden)
Inmiddels staat-ie niet meer in de Nederlandse prijslijst, maar ook de huidige A4 kon je tot vorig jaar nog kopen als RS4. Inmiddels was de V8 aan de wilgen gehangen en lag er een V6 met twee turbo's onder de kap. Dat maakt hem wellicht minder exotisch, maar de power is er niet minder om. Sterker nog, met 450 pk brengt de V6 nog 20 pk meer op de been dan de V8 in de B7. Om over het koppel van 600 Nm nog maar te zwijgen. Hoe dat rijdt? Als de brandweer: 0-100 km/h in 4,1 seconden. Dankzij de quattro-aandrijving en de achttraps automaat gaat dat volkomen moeiteloos bovendien.

3. A4 1.8 5V Turbo quattro (B5, 1994-2001)
Dit is niet de snelste, de comfortabelste of de duurste A4 van destijds, maar hij heeft wel een bijzondere motor. Audi noemde hem 1.8 5V, waarbij die laatste cijfer-lettercombinatie staat voor het aantal kleppen per cilinder. Hoewel het slechts een viercilinder is, heeft-ie in totaal dus twintig kleppen. Drie voor de inlaat- en twee voor de uitlaatlucht. De Audi-technici waren er hartstikke trots op, maar uiteindelijk heeft dit concept geen navolging gekregen. Dat heeft wellicht ook te maken met het wat rauwe geluid, maar eerlijk gezegd vinden wij dat nu juist de charme van deze viercilinder. Hij leverde 150 pk en bezorgde de A4 een honderdsprint van 8,5 seconden.

4. A4 Cabriolet 2.5 TDI (B6, 2002-2005)
Audi is een van de weinige merken die serieus heeft ingezet op cabrio's met dieselmotor. Dat begon al met de Audi 80 cabriolet 1.9 TDI. Voor de A4 van de tweede generatie (vanaf 2001) had Audi ook een dieselmotoren in petto. Het was een 2,5-liter V6 met een vermogen van 163 pk Nm. Door zijn gewicht van dik 1600 kg was het geen kanon, maar het was wel een superrelaxte toermachine. Speciaal bedoeld voor de diehard cabriofan, die het liefst 40.000 kilometer of meer per jaar open wilde rijden. Voor de B7 cabrio waren overigens zelfs drie verschillende dieselmotoren leverbaar: de 2.0 TDI, de 2.7 TDI en de 3.0 TDI.

5. A4 Allroad quattro 2.0 TFSI 225 PK (B8, 2013-2016)
Het patserige dat de Audi A6 Allroad heeft, zoek je (gelukkig) tevergeefs bij de A4 Allroad. Wij vinden dit een zeer fraaie crossover. En met de 225 pk sterke 2,0-liter turbobenzinemotor is-ie ook nog eens heel vlot in de omgang. Binnen 6,7 seconden ga je van nul naar honderd en op de autobahn kun je aardig met de grote jongens meedoen. Toch laat-ie een net verbruik zien (1 op 14,1). Voor een zandpad of modderbad hoef je niet bang te zijn, maar je moet hem ook weer niet verwarren met een Audi Q7.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model