Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Maserati

Nieuws: Maserati

Eindigt Maserati net als Lancia?

27.11.2018

Maserati verkeert in zwaar weer. Dat wordt des te duidelijker nu het einde van het jaar nadert. Als dit zo blijft, gaat het ooit roemruchte merk met de drietand concerngenoot Lancia achterna. Hoe spijtig zou dat (ook) zijn?!

De vinger wordt gewezen naar Sergio Marchionne. Al weet iedereen dat dit eigenlijk niet langer kan. De absolute topman bij het Fiat-Chrysler-concern overleed immers afgelopen zomer. Volstrekt onverwachts. En nu moet zijn opvolger de rommel die 'ome Serge' achterliet op zien te ruimen.

Laatste stuiptrekking
Over de doden niets dan goeds, laten we dat vooropstellen. Evengoed werd Marchionne vooral door de aandeelhouders op handen gedragen omdat hij wonderen verrichte met vernuftige boekhoudkundige constructies. Maar voor de autoliefhebber was diezelfde Marchionne niet zo'n gevierde CEO. Je kan er niet omheen dat de drastische besparingen die hij doorvoerde, hoewel wellicht noodzakelijk, voor heel wat merken onder z'n bewind een uitholling van het gamma betekenden. Zo overleefde Lancia het niet en het eveneens bijna volledig weggekwijnde Alfa Romeo lanceerde nog net op tijd een stel nieuwe auto's, maar met jaren vertraging.

Ferrari mocht wel op veel steun en toeverlaat blijven rekenen, maar Maserati werd dan weer bij Alfa Romeo in een hoekje weggestopt. Kort na een laatste stuiptrekking die Levante heet. De rest van Maserati's modellengamma mist de technologische innovatie van de concurrentie en kunnen dat niet compenseren met vormgeving en rijeigenschappen. En zo belandde Maserati in een sukkelstraatje. Niet voor de eerste maal overigens.

Sukkelstraatje
De cijfers spreken boekdelen. Wijlen Marchionne voorspiegelde voor dit jaar nog een totale afzet van 70.000 nieuwe 'Masers'. De realiteit toont een schril contrast. Eind september wist het merk wereldwijd nog geeneens de helft daarvan aan de man te brengen. De verkoopteller wees slechts 26.400 auto's aan.

De doelstelling was weliswaar eerder al bijgesteld naar 50.000 stuks, maar ook dat zal Maserati niet halen voor 2019 aanbreekt. Daarvoor zou het 24.000 auto's moeten afzetten in het laatste kwartaal van dit jaar, een stuk meer nog dat haar beste kwartaal ooit, de laatste drie maanden van 2016. Toen wist Maserati 18.000 zieltjes voor zich te winnen.

Door het stof
Mike Manley, de vervanger van Marchionne, windt er in een interview met Automotive News Europe alvast geen doekjes rond. 'Er zijn grote fouten gemaakt. Maserati onderbrengen bij Alfa Romeo zorgde ervoor dat het werd behandeld als een volumemerk terwijl het dat duidelijk niet is'.

Tegelijk heeft Maserati last van een tanende consumptiedrang in China, terwijl het in die mand een hele hoop eieren legde. In Europa heeft het luxemerk een kater omwille van de invoering van de WLTP-testcyclus voor verbruiks- en emissiemeting. Maar zelfs op een belangrijke markt als de VS, die vrij is van bovenstaande factoren, houdt Maserati niet stand. In vergelijking met een jaar geleden gaat het volume er ook ruim 15% op achteruit. Dat ligt aan de producteigenschappen. Punt.

En de oplossing?
Manley is wel snel om op de fouten en uitdagingen met het Italiaanse luxemerk te wijzen, maar gaat niet zo ver om in het gesprek meteen oplossingen aan te reiken. Waarschijnlijk weet hij het ook even niet meer. Triest, maar laten we met z'n allen duimen dat Maserati vooral zichzelf niet steekt met haar eigen drietand. Anders eindigt het als Lancia.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model