Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Korte test: Volkswagen Golf Variant

Korte test: Volkswagen Golf Variant

Nakomertje

01.06.2007

Die strategie ging niet op: toen VW in 2003 de Golf V op de markt bracht, was men in Wolfsburg van mening dat men het wel zonder stationuitvoering af kon. Golf Plus, Touran en Passat stationwagen zouden immers voor elk wat wils bieden. Maar de consumenten zagen dit toch heel anders…  

Korte test Volkswagen Golf VariantCombirijders willen een combi, geen auto met een hoog dak en geen van. En ze willen ook niet zoveel geld voor een Passat station uitgeven. Kortom: er moest een Golf Variant komen. Die staat dan ook vanaf 1 juni bij de reikhalzend wachtende dealers.

Groot geworden

De 4,56 meter lange combi is 16 centimeter langer dan zijn voorganger. Als de achterbank intact is, meet de bagageruimte 560 liter, met een neergeklapte achterbank kan er maximaal 1550 liter in. Omslachtig: het omklappen van de in een verhouding van 40:60 gedeelde achterbank vereist nog steeds het afzonderlijk wegklappen van de zitvlakken en het verwijderen van de hoofdsteunen.

Daarna beschik je echter wel over een 1,74 meter lange, vlakke laadruimte en over een meter brede opening, die zelfs een Europallet op zou kunnen nemen. Met 57 centimeter is de laadrand prettig laag.

Hetzelfde front

Korte test Volkswagen Golf VariantDe carrosserie is tot aan de middenstijl dezelfde als van de Jetta en ook het interieur heeft geen verrassingen in petto. De functionele cockpit is solide afgewerkt en van degelijke kwaliteit en heeft een typische, echter wat zakelijke VW-look. Voor meer gespreksstof zorgen de eigenzinnige achterlichten. Ze lopen ver door tot in de spatboren en verschaffen geen echt dynamisch indruk. Maar een knipoog naar de volgende Golf VI zit er ongetwijfeld al in.

Een echte blikvanger is daarentegen het nieuwe panoramadak. Met een lengte van 1,36 meter en een breedte van 87 centimeter beslaat het het grootste deel van het interieur en laat het de passagiers baden in veel licht. Het voorste gedeelte kan zowel uitgezet als volledig geopend worden.

Overwegend moderne motoren

Korte test Volkswagen Golf VariantVoor 18.875 Euro krijgt de klant een Golf Variant met 1,6-liter-benzinemotor. De inmiddels ietwat achterhaalde motor levert 102 pk en moet het als enige nog zonder rechtstreekse inspuiting doen. Het is tevens de enige motor die niet met een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling te combineren is. Het gemiddelde verbruik bedraagt zo’n 7,4 liter superbenzine per 100 km.

Als volgende en eigenlijk toch als vorige in de rij krijgen we de 1.4 TSI die ondanks zijn kleinere cilinderinhoud met 140 en 170 pk leverbaar is. Dit hoge rendement is mogelijk dankzij de dubbele oplading door compressor en turbolader.

Bij onze testrit bleek de 140-pk-versie volkomen toereikend. Tussen 1500 en 4000 toeren stelt hij 220 Newtonmeter koppel beschikbaar. De Golf met handmatige zesbak trekt lekker snel op, alleen de reactie op het gas zou een tikje directer kunnen zijn.

Hoog verbruik

Korte test Volkswagen Golf VariantHet opgegeven verbruik van 7,1 liter per 100 km konden wij met een gematigde rijstijl niet halen. Onze boordcomputer berekende een gemiddeld verbruik van 8,5 liter. Debet hieraan is het hoge gewicht: leeg weegt de nieuwe Golf Variant 1.376 kilo, zo’n 120 kilo meer dan zijn voorganger.

Bij de diesels staan er twee oude bekenden in het schap. Zowel de 1.9 TDI met 105 pk als de 140 pk sterke tweeliter diesel kunnen in de Variant worden geplaatst en zullen waarschijnlijk tot het gros van de bestellingen behoren. VW rekent tenslotte toch met een percentage van 65 procent zakelijke klanten, die bijna uitsluitend de diesels zullen bestellen.

Harde bikkel

Korte test Volkswagen Golf VariantChassisafstellingen zijn altijd een compromis en bij VW heeft men gekozen ten gunste van een hoger laadvermogen. Hierdoor zijn veren en schokbrekers stugger afgesteld. Er mogen meer dan 600 kilogram in de Golf Variant worden geladen. Gevolg: de Variant veert maar even in en maakt op oneffen wegen een schokkerige indruk. Het veilige rijgedrag en de nauwkeurige besturing vallen echter positief op.

Wie de basisuitrusting Trendline, die behalve elektrisch bedienbare ramen nauwelijks comfortextra’s biedt, te karig vindt, kan kiezen tussen Comfort- en Sportline. Laatstgenoemde is rijkelijk voorzien van een panoramadak, automatische airco, lager chassis, boordcomputer en cruise control. Een 2.0 TDI Sportline met optionele DSG moet echter 28.665 Euro opbrengen.

Conclusie

Klanten hebben lang op de Variant moeten wachten, maar het is de moeite waard geweest. De nieuwe Golf Kombi is een optimale laadmeester. Zijn kofferruimte neemt meer dan 1500 liter op en het laadvermogen van 600 kilo is voorbeeldig. Bedenkelijk, juist in het licht van de huidige klimaatontwikkelingen, is het feit dat Volkswagen de dieselmotoren optioneel zonder roetfilter aanbiedt.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model