Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Korte test: Audi A5/S5

Korte test: Audi A5/S5

Beierse Gran Turismo

01.06.2007

De verwachtingen die aan de A5 worden gesteld zijn hoog. Hij treedt immers in de voetsporen van automobiellegendes: Audi 100S, de oer-quattro en de Audi 80 Coupé zijn zijn voorouders. Maar in Ingolstadt is men er zeker van dat de A5 een meer dan waardige opvolger is. De nieuwe Gran Turismo staat vanaf juni bij de dealers.

Korte test Audi A5/S5Puur qua uiterlijk hoeft de A5 de vergelijking met zijn voorgangers niet te schuwen, dat bevestigt alleen al de vaak doorslaggevende eerste indruk. „Het design is het belangrijkste koopcriterium bij een coupé,“ aldus Silke Hofer, product manager voor Audi’s jongste telg.

Walter de Silva is de verantwoordelijke ontwerper voor de gewelfde zijlijn, het smalle vensterfront en de ingetrokken dakrand. „De A5 is de mooiste auto die ik ooit heb getekend,“ bekent de van geboorte Italiaanse ontwerper vol zelfvertrouwen. En bijna niemand waagt het om hem tegen te spreken. Alleen bij het zien van de achterkant komt er een bedenking op dat De Silva het achterwerk van de BMW 3-coupé mogelijk iets te lang heeft bestudeerd.

Nieuwe voorbouw

Korte test Audi A5/S5De ingenieurs hebben de volledige voorkant van de wagen opnieuw opgebouwd. De vooras zit nu verder naar voren dan bij de Audi-modellen tot nu toe. Weinig overhang over de wielen en de royale wielbasis van 2,75 meter verschaffen de A5 een lang uiterlijk in combinatie met de beste wegligging en meer ruimte in het interieur.

Daar gaat het er net zo sportief aan toe als buiten. De basisvormen zijn bekend: druppelvormige instrumenten, het dashboard met groot beeldscherm en het centrale bedieningssysteem MMI op de middenconsole. De detailafwerking is daarentegen individueel, de MMI-toetsen zijn bijvoorbeeld elegant gewelfd. Hoogwaardig en perfect verwerkt zijn de gebruikte materiaalsoorten zoals koel aluminium, edele houtsoorten of perfecte pianolak.

Comfort voor twee

Korte test Audi A5/S5Zoals bij bijna alle coupé’s wordt het comfort vooral op de twee voorste stoelen genoten. Het grote, stug gevoerde meubilair biedt goede zijsteun en prima zitcomfort. De aflopende daklijn van de A5 gaat wel ten koste van de hoofdruimte voorin, ook het instappen naar de achterbank is ondanks de grote portieren wat lastiger.

In de regel is de typische coupékoper toch hoogstens met zijn tweeën op pad en heeft hij gewoon lekker veel aflegruimte achterin. Bij behoefte kan de achterbank zelfs worden omgeklapt, waardoor de toch al royale bagageruimte met 445 liter inhoud nog eens wordt uitgebreid. De A5 is daarmee volledig reisvaardig; ook een golftas past er probleemloos in.

Sportlieve loot

Naast de A5 presenteerde Audi tegelijkertijd de sportieve loot S5, die voor onze eerste testrit klaarstond. Een druk op de startknop brengt de 4,2-liter grote V8, gebouwd in het Hongaarse Györ, tot leven. Met een weldadig gebrom begroet hij zijn bestuurder om vervolgens rustig stationair te draaien.

Maar deze rust houdt niet lang stand. Een licht indrukken van het gaspedaal haalt de soepel lopende motor meteen uit de stand-by-modus. 354 pk staan klaar om losgelaten te worden. Hij komt spontaan op gang, trekt gewillig op en stuurt bij 3500 tpm zijn 440 Newtonmeter naar de 245-mm-banden. Zo spurt hij in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/h.

quattro is standaard

Korte test Audi A5/S5Om de kracht aan te kunnen is de S5 standaard uitgerust met het vierwielaandrijvingsysteem quattro. De verdeling gebeurt in een verhouding 40:60 ten gunste van de achteras. Toch behoud de S5 het Audi-typische rijgedrag van een voorwielaangedreven auto: lichte aandrijvinginvloeden zijn voelbaar in de besturing en hij neigt eerder tot ondersturen. Maar de mogelijkheid om het perfect en onopvallend werkende ESP in twee fases uit te schakelen, strijkt bijna alles weer glad.

De S5 lijkt in de scherpste bochten op rails te liggen en de lichtlopende, directe besturing maakt de meest nauwkeurige manoeuvres mogelijk. Minstens net zo nauwkeurig werkt de handgeschakelde zestrapstransmissie. De schakeling werkt echter iets stugger dan men normaal gesproken van Audi gewend is. Hier en daar moet nadrukkelijk kracht worden gezet.

Kwestie van smaak

Of het standaard sportchassis nu te stug of juist aangenaam is afgesteld, is vooral een kwestie van smaak. Feit is dat de S5 oneffenheden niet wegtovert en dat de tussenwervelschijven van de inzittenden het een en ander te verwerken krijgen. Anderzijds past de chassisafstelling perfect bij het dynamische optreden van de Duitser.

Na een tamelijk vlotte testrit – het gemiddelde verbruik lag rond de 16 liter – stappen we over op een ander voertuig. Wij wisselen de S5 in voor de ‘normale’ A5 3.0 TDI. Qua uiterlijk verandert er niet veel: ander radiatorrooster, twee in plaats van vier uitlaten en de ontbrekende spatborden maken het verschil.

Sportieve diesels

Korte test Audi A5/S5Met 240 pk is de zescilinderdiesel zeker niet onsportief. Indrukwekkend is het berensterke koppel van maximaal 500 Newtonmeter. Tussen 1500 en 3000 toeren worden op de krukas losgelaten en de A5 katapulteert in slechts 5,9 seconden naar 100 km/h. De diesel wordt net als de S5 bij 250 km/h elektronisch begrensd. De boordcomputer berekent een gemiddelde verbruik van ruim tien liter.

Ofschoon de diesel-A5 ook over de quattro-aandrijving beschikt, schuift hij toch nadrukkelijker over de voorwielen. De motor weegt weliswaar slechts rond de 50 kilogram meer dan de V8 in de S5, maar het sterkere koppel vraagt meer van de banden. Alles blijft echter uitstekend controleerbaar en binnen acceptabele grenzen.

Efficiënte motoren

Naast voornoemde motoren biedt Audi de A5 tevens met de bekende 2.7 TDI (190 pk) en twee benzinemotoren aan. Beide motoren met directe injectie gaan volgens Audi zeer efficiënt met hun brandstof om. De 170 pk sterke 1.8 TFSI met turbo- en compressoroplading (vanaf de herfst) zou zelfs tevreden zijn met rond de 7 liter per 100 kilometer. Een verbruiksniveau hoger prijkt de sterke 3.2 FSI-zescilinder met 265 pk en een gemiddeld verbruik van 8,7 liter.

Toekomstige A5-rijders moeten tussen de 33.000 en 45.000 Euro op tafel leggen, voor een S5 wordt zelfs 55.900 Euro gevraagd. De standaarduitrusting is acceptabel, maar kan aanzienlijk worden opgewaardeerd met de vele optionele extra’s. Aangeboden worden naast de standaards zoals parkeersensoren en meerzone-airconditioning onder andere een panoramadak, het sleutelloze toegangssysteem en een sound system van Bang+Olufsen.

Conclusie

De A5 hoeft de vergelijking met zijn legendarische voorgangers niet te schuwen. De rijprestaties van de grote coupé zijn uitstekend, zuinige motoren verhogen het rijplezier nog eens extra. Afgezien van de afgekeken achterkant is de Audi ook qua uiterlijk een groot succes; de band met LED-dagverlichting maakt hem in de achteruitkijkspiegel bijna tot een kleine R8. Handige details ronden de A5 af: de nieuwe baardloze sleutel slaat belangrijke gegevens zoals kilometerstand op om de service in de werkplaats te vergemakkelijken.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model