Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Korte test Alfa Romeo 159

Korte test: Alfa Romeo 159

Beter en beter

15.08.2008

De Alfa Romeo 159 is nu al twee jaar op de markt. Na de introductie van de sedan in 2005 groeide de serie met de Sportwagon, de Brera en de Spider uit tot een kleine familie. Alle vier familieleden werden voor modeljaar 2008 in details verbeterd. De veranderingen zijn subtiel, zodat bij Alfa niet van een facelift wordt gesproken.

Een facelift in de letterlijke betekenis was voor de 159 ook helemaal niet nodig, want het Italiaanse designkunstwerk behoort ongetwijfeld tot de mooiste exemplaren die in de middenklasse rondrijden. De triple-koplampen hebben nog steeds de verleidelijkste oogopslag in de autobranche. Dus: kom niet aan het jasje, heren van het Alfa-team!

Toch was bij de 159 het een en ander voor verbetering vatbaar. Er was bijvoorbeeld veel kritiek op het hoge gewicht van de serie. Alfa heeft gereageerd en maakt veel chassiscomponenten nu van licht aluminium en niet meer van staal. Ook lichter: het Brembo-remsysteem met aluminium remzadel voor. De sedan en de sportwagon werden daardoor 45 kilo lichter, de afslanking bij de Spider en de Brera ligt nog steeds bij ca. 25 kilo. Tevens werd het laadvermogen verhoogd. In de 159 met 30 kg tot 475 kilo.

Tractie onder nieuwe controle
Foto's: Korte test Alfa Romeo 159Wanneer men bij de 159 de vierwielaandrijving Q4 achterwege laat, wordt nog meer gewicht bespaard. Tot nu toe was de topversie van de 260 pk sterke 3,2 liter-V6 alleen maar te koop met deze aandrijvingsvariant. Nu levert Alfa alle 159-modellen standaard met het elektronische sperdifferentieel Q2. Deze elektronische regeling zorgt voor een betere tractie en maakt het verlies van een vierwielaandrijving in de krachtige versie draaglijk. De snelheidsblievende klant kan hier behalve gewicht ook veel benzine besparen bij een desondanks goede tractie.

Voor het modeljaar 2008 heeft Alfa bovendien het comfort van de 159 verbeterd. Een ook nog elegante oplossing is de kofferbak ontgrendeling die in het merklogo van de achterklep geïntegreerd is. Tot nu toe kon je de kofferruimte alleen maar van binnenuit of via de afstandsbediening openen. Nu ontgrendelt het deksel al bij een lichte aanraking. Kleine veranderingen aan de airconditioning en het navigatiesysteem plus een nieuwe stoelstructuur ronden de verbeteringsserie af.

Mooier wonen
Foto's: Korte test Alfa Romeo 159Op de nieuwe stoelen is de zijsteun nu uitstekend. De leren sportstoelen in de ti-versie zijn bovendien een fraai staaltje van designerkunst. Het interieur is sowieso in meerdere opzichten aantrekkelijk en het bekijken waard. Tegen meerprijs leveren de Italianen nog een aantal andere, bijvoorbeeld het glazen schuifdak of fraaie lederen delen aan de binnenzijde de portieren en het instrumentenpaneel. Daarentegen hebben de nieuwe stoelen niet voor meer hoofdruimte gezorgd. Passagiers van de 159 sedan moeten bij voorkeur niet groter zijn dan 1,90 meter. Achterin zitten zelfs aanzienlijk kleinere mensen al bijna met hun “hoofd in de Alfa-hemel”. Bij de Brera is eigenlijk geen sprake meer van een vierzitter.

Meer voor hetzelfde geld
Foto's: Korte test Alfa Romeo 159Voor het overige wordt de modellenveelvoud van de 159 overzichtelijker. In plaats van 75 zijn nu nog 45 versies verkrijgbaar. Bij de 159 komt bijvoorbeeld de bestaande basisuitvoering Progression te vervallen. De nieuwe verbeterde basisuitvoering heet vanaf nu Alfa 159. Alternatief kan men nog de versies Elegante of ti bestellen. Net als vanouds: drie benzine- en drie dieselmotoren met een vermogensspectrum van 120 tot 260 pk. De tot vier jaar verlengde garantie en de tot 35.000 kilometer verlengde onderhoudsintervallen maken de koop nog aantrekkelijker. De prijs blijft hetzelfde: als vanouds kost het basismodel van de 159-serie minstens 29.245 euro.

Ondanks deze prijsstagnatie heeft Alfa de uitvoering van de 159 verbeterd. Achterin werd een derde hoofdsteun, een armleuning in het midden, een doorvoer voor skies en vakken aan de achterkant van de voorstoelen aangebracht. Ook nieuw voor de basisuitvoering zijn de chroomringen aan de luchtopeningen en een in hoogte verstelbare passagiersstoel. De basisuitvoering van de Brera en de Spider werd zelfs uitgebreid met een automatische airco, sportstoelen, een windscherm, parkeersensoren achter en cruise control.

Conclusie
De Alfa 159 en zijn broers zijn in modeljaar 2008 nog aantrekkelijker geworden. Vooral de gewichtsbesparingen zijn opmerkelijk. Toch is geen sprake van een revolutie. Deze verbeteringen hebben tot nu toe echter geen invloed gehad op de prijzen.

Foto's: Korte test Alfa Romeo 159

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model