Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Korte test: Alfa Brera 2.4 JTDM

Korte test: Alfa Brera 2.4 JTDM

Cruisergewicht

27.06.2007

Naast de basisviercilinder en het V6-topmodel met vierwielaandrijving levert Alfa Romeo de Brera ook met dieselmotor. De absoluut atypische sportcoupé in een korte test.

Aangezien de Brera en de middenklasser 159 hetzelfde platform delen, was de stap naar de dieselcoupé helemaal niet zo groot. De 2,4-liter grote vijfcilinder mobiliseert dankzij rechtstreekse inspuiting en turbolader 200 pk en genereert een maximaal koppel van 400 Nm. Deze zijn beschikbaar vanaf 2000 toeren per minuut, helaas ook geen rondgang eerder. Gevolg is een uitgesproken acceleratiegat, waarop een de tractie overvragende klap volgt.

Korte test Alfa Brera 2.4 JTDMIn theorie sprint de diesel-Brera in 8,1 seconden naar 100 km/h, maar voor een enigszins soepele acceleratie moet je wat meer tijd nemen. Indrukwekkend is de constante trekkracht van de sonoor brabbelende motor, die extreem schakellui rijden mogelijk maakt vanaf stadsverkeer tot aan de maximumsnelheid van 228 km/h. Het verbruik ligt tussen de 6,5 en 12,2 liter per 100 km/h.

Dubbelzwaargewicht

Principieel nadeel van zware dieselmotoren: ze drukken zwaar op de vooras, wat de wendbaarheid doorgaans niet ten goede komt. Vooral als het, zoals bij de Brera, om een voorwielaangedreven auto gaat. Dit en het in totaal hoge leeggewicht van bijna 1,7 ton in ogenschouw genomen, blijken de dynamische rijeigenschappen van de Italiaanse coupé echter positief te verrassen.

Korte test Alfa Brera 2.4 JTDMBochtige trajecten kunnen dankzij de nauwkeurige besturing vlot worden doorgetrokken, de zijwaartse neiging van de carrosserie blijft binnen de perken. Scherp insturen of krachtig remmen voor haarspeldbochten bergaf pareert de diesel-Brera echter weinig verrassend met duidelijk ondersturen.

Strikt genomen is de smaakvol ingerichte Alfa-coupé een GT, een Gran Turismo – Italiaans voor ‘groots reizen’. Het comfortabel afgestelde chassis onderstreept dit evenals de in verhouding grote bagageruimte – tenminste als de voor het vervoeren van passagiers ongeschikte achterbank wordt meegerekend. Enige echte bittere pil: de stoelen zijn veel te hoog gemonteerd, waardoor het zicht en de houding van bestuurders langer dan 1,80 meter wordt verpest.

Conclusie

De Alfa Brera is geen sportwagen, ook al denken velen dat dit wel zo is en hadden Alfisti er zo op gehoopt. De controversiële 2+2-zitter is hiervoor te groot en vooral te zwaar. Je kunt hem het beste in zijn waarde laten als cruiser – aangedreven door de machtige vijfcilinderturbodiesel. De 2.4 JDTM is aan te bevelen toplijn Sky View met de meest complete uitrusting en glazen panoramadak.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model