Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Test occasion: BMW M3

Test occasion: BMW M3

Occasion videotest: BMW M3

10.06.2015

De enige generatie M3 die met een V8 was uitgerust, maar dat is nauwelijks een nadeel te noemen.

Allereerst verscheen de coupe met handbak, maar al snel volgde de DCT bak met dubbele koppeling en kwamen de overige carrosserie varianten. De sedan mist het carbon dak van de coupe, maar is toch nauwelijks zwaarder. Dat geldt niet voor de cabriolet, die met een stalen klapdak ruim 200 kg meer weegt. Mocht je een M3 aan de collectie in de kelder willen toevoegen, zoek dan naar een M3 GTS in het oranje. De GTS is 165 kilogram lichter en heeft een naar 4,4 liter opgeboorde V8 met 440 pk.

 

Aanbod occasions

Op AutoScout24 zo'n 35 M3's van deze generatie te vinden.

De sedan is het meest zeldzaam en vormt een vijfde van het aanbod.

Cabrio's zijn er iets meer, maar ruim de helft zijn coupes.

Zo'n 50% heeft de DCT automaat.

Prijzen beginnen bij 30 mille.

Pluspunten

De M3 is en blijft een icoon.

Super-prestaties maar ook bruikbaar voor alle dag.

Relatief waardevast.

Aandachtspunten

- Een M3 vreet banden en remmen en zuipt brandstof, een echte feestnummer dus.

Controleer of de eerste beurt bij 2000 km gedaan is. De V8 motor had een speciaal inrijprogramma met andere vloeistoffen, maar die mogen er niet langer in gezeten hebben.

- Olieverbruik is er meestal wel. Regelmatig peilen en bijvullen dus. Dat moet via iDrive en is niet waanzinnig nauwkeurig. Toch doen!

- Het elektronische gaspedaal kan in een noodloop programma komen. Vaak op te lossen door auto 15 minuten gesloten te laten “uitrusten”. Als het vaker voorkomt moeten throttle actuators vervangen worden.

- Als de M3 een hard leven op het circuit heeft gehad, kan het sperdifferentieel aan zijn einde komen. Let op rare bijgeluiden van de achteras.

- Bij de facelift in 2011 zijn sommige materialen in het interieur wat minder mooi geworden, maar dan moet je wel met een lampje zoeken.

- DCT bak: als er problemen zijn, is dat vaak bij het wegrijden. Dat moet soepel gaan en niet alsof je neefje zonder rijbewijs de koppeling bedient. Een software update verhelpt dit meestal, maar zorg dat de auto goed is voordat je tot aanschaf overgaat.

-Bij de pre-facelift coupe's kunnen de bolletjes van de remlichten los komen, remlichten gaan dan op  willekeurige momenten aan.

- Gordel-aangeef-dingen zijn niet altijd attent, maar het is niet echt een reden om een M3 daarom te laten staan.

- Stelmotoren gasklep: dit is het enige echte zwakke punt van de S65 V8. Leidt tot vermogensverlies of een kerstboom aan foutmeldingen. Het zijn er twee en ze zijn (helaas) vrij prijzig (2000 euro).

- BMW M motoren hebben sinds de S50 uit 1993 een historie met drijfstanglagers. Tussen 80.000 en 100.000 km is het niet onverstandig ze preventief te laten vervangen. Als ze te ver slijten, dan volgen de krukaslagers en lopen de kosten snel op tot boven de 10.000 euro.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model