Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Test occasion: Volvo C30

Test occasion: Volvo C30

Occasion videotest: Volvo C30

27.05.2015

Volvo C30 2006 – 2013

De C30 is inmiddels uit de showrooms van Volvo verdwenen. Tenminste, uit de hoek met de nieuwe auto's, want er is natuurlijk nog wel een tweedehands aanbod.

De C30 werd gebouwd op een ingekort onderstel van de Volvo V50, wat ook de basis was voor de S40 (of bij Ford voor de Focus). Ook in het motorenaanbod zit een grote overlap. De auto was bedoeld als een spirituele opvolger van de 480 en, als we verder graven in het verleden van het Zweedse merk, de P1800. Enkele verwijzingen naar deze auto's zijn de laag doorlopende achterruit en het ontbreken van een in deze klasse gebruikelijke achterbank. In plaats daarvan heeft de C30 twee stoelen achterin. De C30 werd als een aardig premium auto in de markt gezet en moest daarom concurreren met auto's als de Audi A3 en BMW 1 Serie.

De Volvo C30 kreeg in 2010 een facelift. Motorisch gezien was er keuze uit benzinemotoren variërend van 100 tot 230 pk en dieselmotoren variërend van 109 tot 180 pk.

.

Aanbod occasions

Op AutoScout24 staan op moment van schrijven 392 C30's te koop.

50% aanbod is diesel, 50% is benzine.

Slechts 3% is automaat, de rest is handgeschakeld.

35% is uitgerust met lederen bekleding.

69% is voorzien van cruise control.

Kleuren zijn helaas zeldzaam, slechts 22% is niet zwart, grijs of wit.

Prijzen beginnen rond de 6000 euro. De prijzen lopen op tot ongeveer €17.000 euro voor een jong, fris exemplaar.

Pluspunten

  • Origineel uiterlijk
  • Comfortabel
  • Goed sturend

Aandachtspunten

  • De auto's van modeljaar 2007 hadden soms problemen met het ESP. Dit had te maken met een storing in de ABS-unit (die afkomstig is van Bosch). Volvo verving deze onderdelen meestal gratis, maar als het ESP-lampje brandt in het dashboard weet je waarvan het waarschijnlijk komt. Laat de verkopende partij dit oplossen voor de verkoop.
  • Carterontluchting van de vijfcilinder benzinemotoren is soms problematisch. Er is een nieuwere versie van het oliefilterhuis voor. De oude is herkenbaar aan een geribbelde slang, deze gaat stuk. Doorrijden met een fluittoon betekent dat de motorontluchting via de krukaslagers plaatsvindt, wat uiteindelijk zal zorgen voor een kapotte motor.
  • De hulpcilinder van de koppeling wil nog wel eens gaan lekken, die vormt 1 geheel met het druklager, dus de bak moet eraf om deze te vervangen. Het kan verstandig zijn de koppeling dan ook meteen te vervangen.
  • Gestotter wordt vaak veroorzaakt door de brandstofdruksensor die tegen het eind van zijn levenscyclus aanzit. Deze kost €70 tot €80 euro en het is een kwartier werk om te vervangen. Kan allerlei stotterklachten oplossen, ook voordat ze erg genoeg zijn voor een foutmelding.
  • Als je een versleten homokineet hebt (tikken bij max insturen en uiteindelijk onbalans tijdens het rijden), kun je hier geen losse onderdelen voor krijgen. Enige oplossing is een complete as bij Volvo. de linker kost ongeveer €460 euro, de rechter zo'n €510 euro.
  • Bij de viercilinder diesels (1.6D en 2.0D): Versies met roetfilter gooien bij het regenereren troep in de olie, waardoor het peil tot boven het maximum kan stijgen. Als de serviceinterval voor het roetfilter (120.000 kilometer) wordt genegeerd en met een oud filter wordt doorgereden gaat de motor steeds vaker regenereren en wordt dit dus sneller een probleem. In sommige situaties zal de motor olie aanzuigen via de carterontluchting, met een op hol geslagen diesel tot gevolg. Tenzij je de motor kunt smoren (inlaat afdichten of af laten slaan in z'n 5) heeft het meestal een kapitale motorschade tot gevolg. De makkelijkste oplossing: regelmatig olie peilen/verversen en niet tot maximaal bijvullen maar tot halverwege de min/max indicator. En zorgen dat je roetfilter elke 120.000 kilometer vervangen wordt dus!
  • Bij een aantal bouwjaren is de interval van de distributie van de viercilinder diesels door Volvo verlaagd van 240.000 naar 140.000. De dealer kan je vertellen of jouw motor tot die groep behoort.
 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model