Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Test occasion: Audi S3

Test occasion: Audi S3

Occasion videotest: Audi S3

20.05.2015

Als je ergens snel moet zijn, dan is een Audi S- of RS-model vaak de beste kandidaat. Het maakt niet uit wat de weersgoden naar je gooien, want dankzij Quattro vierwielaandrijving is er altijd grip. De S3 was destijds het instapniveau voor de wondere wereld van snelle Audi's, maar dat is bepaald niet afzien.

Ooit reden we het trio Golf R32, Leon Cupra en een oranje S3. Hoewel de S3 het duurst was en de Golf de heerlijke V(R)6 in het vooronder had, bleek de S3 de favoriet. Niet alleen het snelheidspotentieel maakt indruk, maar ook afwerking en interieurkwaliteit.

Hoewel de A3 al sinds 2003 op de markt was, verscheen de S3 pas in 2007. Vanaf de facelift van de A3 in 2008 was de S3 ook als vijfdeurs Sportback verkrijgbaar. De facelift bracht niet alleen LED dagrijverlichting, maar ook een sneller reagerende centrale Haldex koppeling en optioneel kon de S3 nu ook worden uitgerust met Magnetic Ride adaptieve schokdempers en een zestraps S-tronic automaat met dubbele koppeling.

 

Aanbod occassions

Er staan op AutoScout24 45 Audi S3's te koop.

70% van het type 8P waarover deze aankoopgids gaat.

Bijna 80% is een vijfdeurs Sportback.

Ruim 40% van het aanbod heeft een DSG automaat.

De kleuren zilver en zwart komen het meest voor, maar 20% is wit.

Rood en oranje S3's zijn zeldzamer.

Prijzen beginnen bij 14.000 euro.

Pluspunten

Waardevast, maar daardoor ook hogere aanschafprijs.

Interieur kwaliteit.

De auto om te pakken als je ergens snel heen moet.

Standaard vierwielaandrijving.

Aandachtspunten

S3's hebben ieder jaar een onderhoudsbeurt nodig. Controleer in de documentatie of dat gebeurd is.

Aandrijving van de brandstofpomp van de nokkenas kan slijten. Kan daarmee de nokkenas beschadigen, dus beter preventief aanpakken (zeker gezien de lage prijs).

Handbak: luister naar rammelen en bijgeluiden bij gas los. Dat kan een indicatie zijn dat de bak gereviseerd moet worden.

Het 2.0 TFSI motorblok staat bekend om zijn olieverbruik, regelmatig peilen dus. Het kan worden opgelost, maar dat is een prijzige ingreep.

Bij getunede S3's moet de koppeling worden geupgrade.

Donkere metallic kleuren (vooral zwart) beschadigen snel.

De S-tronic transmissie kan storingsgevoelig zijn. Om de 60.000 km olie verversen is cruciaal. Vervuilde of oude olie kan de S-tronic bak warm laten worden, waardoor de koppelingsplaten verbranden.

Scharnieren dashboardkastje zijn kwetsbaar: niet te vol proppen dus.

De ruitenwissermotor achter gaat relatief snel stuk, controleer de werking daarvan dus.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model