Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Test occasion: Skoda Fabia

Test occasion: Skoda Fabia

Occasion videotest: Skoda Fabia

01.04.2015

De Skoda Fabia is recent vernieuwd, altijd gunstig voor prijs en aanbod als je op zoek bent naar zo'n auto en dus zochten we voor je uit waarop te letten als je een Skoda Fabia wilt aanschaffen.

De Fabia werd gebouwd op hetzelfde onderstel als bijvoorbeeld de Volkswagen Polo en Seat Ibiza. Ook in het motorenaanbod zit een grote overlap. De Fabia werd verkocht vanaf begin 2007, de Combi kwam een halfjaar later op de markt. De Fabia Combi is ook nog als Scout geleverd, met iets meer bodemvrijheid en een wat stoerdere look.

De Skoda Fabia werd in 2010 een keertje strakgetrokken. Auto's van na de facelift hebben een iets frisser neusje en een beter afgewerkt interieur. Ook kwamen er enkele nieuwe motoren, waaronder de fijnste diesel uit het aanbod, de 1.6 TDI. Ook was op bepaalde modellen vanaf de facelift DSG beschikbaar. Lekkerste snoepje is de Fabia RS met 180 pk, uitgerust met de 1.4 TSI uit de Polo GTI.

 

Aanbod occasions

Op AutoScout24 staan op moment van schrijven 768 Fabia's van de tweede generatie te koop.

43% aanbod is diesel, 57% is benzine.

64% is een station, 36% is een hatchback.

11% is automaat, 89% is handgeschakeld.

Airconditioning zit op bijna alle Fabia's, Climate Control echter op slechts 33%.

Trekhaak: 23%

Prijzen beginnen rond de 4000 euro. Een frisser, jong exemplaar kost je ongeveer 16.000 euro.

Pluspunten

•Goedkoop in onderhoud.

•Veel keus uit zuinige motoren.

•Comfortabel

•Relatief goedkoop.

Aandachtspunten

•We hebben het vaker behandeld bij de TSI motoren van de Volkswagen Group: de distributieriem van de 1.2 en 1.4 TSI is gevoelig voor oprekken. Als dit gebeurt draait je blok in de soep Bovendien lusten deze motoren een slok olie. Check of de spanrollen en distributieketting geen speling hebben, of de motor soepel loopt zonder haperingen en controleer regelmatig je oliepeil. Zeker als je voor de Fabia RS gaat!

•De atmosferische 1.4 benzine, de 1.4 diesel en de 1.9 diesel moeten elke 120.000 kilometer of vier jaar een nieuwe distributieriem. Ze zijn minder gevoelig voor problemen dan de TSI's, maar neem desondanks geen risico's en controleer bij auto's met hogere kilometerstanden of ze op tijd dit onderhoud gehad hebben.

•De achterste ruitenwisser wil nog wel eens de geest geven.

•Het interieur is niet het meest degelijke ooit. De Fabia is gevoelig voor piepjes en kraakjes.

•Een Fabia is niet heel erg sexy en zeker niet de meest strak sturende hatchback die je je kan wensen. Mensen die voor imago of rijplezier gaan kunnen beter bij Ford of Seat gaan shoppen.

•Auto's met zeventraps DSG vertonen nogal eens problemen. De bak schakelt soms abrupt en er zijn meldingen van vreemde geluiden. In Azië heeft dit geleid tot meerdere recalls, in Europa nog niet.

•Sommige auto's hebben last van corrosie op de velgen, waardoor kleine lekjes kunnen ontstaan die de bandenspanning beïnvloeden. Check goed of de velgen in goede staat zijn en of ze geen last hebben van afbladderende lak of corrosie.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model