zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 13.06.2019

ww2.autoscout24.nl?article=652580

Nieuws: Bentley Flying Spur: na 14 jaar eindelijk een nieuwe!

Bentley Flying Spur: na 14 jaar eindelijk een nieuwe!

De belangrijkste ingrediënten van de tweede generatie van de Bentley Flying Spur? Een flink vernieuwd design, een lager gewicht en talrijke veiligheidssystemen. Eind 2019 staat de Flying Spur in de chique showrooms!

De oude Bentley Flying Spur heeft het lang uitgehouden: bijna 14 jaar. De auto vult het gat voor mensen die een Mercedes S-klasse of BMW 7-serie veel te gewoon vinden, maar een Rolls-Royce Ghost weer iets te veel van het goede. De nieuwe Flying Spur is de kers op de taart van de 100ste verjaardag van Bentley.

Prijzen
Hoeveel geld je moet meebrengen voor een nieuwe Bentley Flying Spur? Daarover zwijgt Bentley nog in alle talen. Om je een idee te geven: de vorige kostte bijna 2,5 ton (V8). Voor het vele geld dat je moet overmaken, krijg je veel auto per vierkante meter. De Bentley Flying Spur is liefst 5.32 meter lang, ondanks de kortere overhangen waardoor hij compacter oogt. Van de enorme grille en de op kristallen glazen geïnspireerde koplampen moet je maar net houden. De Flying Spur weegt bijna 2500 kilo.

Oud en nieuw
Binnenin gaat het er een stuk gedistingeerder aan toe. Bentley kiest voor een mix van traditie en technologie. Wat dat laatste betreft: de Bentley Flying Spur heeft een digitaal instrumentarium, online infotainment, een head-up display, infrarood camera's en voor de achterpassagiers een met internet verbonden tablet. Aan de andere kant heb je het duurste leer en het mooiste hout, waarvoor slechts de mooiste bomen en de knapste koeien het loodje legden. Blikvanger is het roterende display, met een touchscreen, analoge instrumenten of een streepje hout.

Net als de Bentley Continental GT
Het dashboard en de voorstoelen doen nogal denken aan de Bentley Continental GT. Maar de achterpassagiers weten heel goed dat ze in een Flying Spur zitten. Dankzij een wielbasis van 3,20 meter zit je daar vorstelijk. Verrassend: de Flying Spur op deze plaatjes heeft weliswaar twee stoelen, maar het zijn géén loungestoelen waarin je een schoonheidsslaapje kunt doen. Die heeft de S-klasse wel.

Vierwielbesturing
Sommige dingen veranderen nooit: onder de motorkap ligt gewoon weer de aloude zesliter W12, met 635 pk en 900 newtonmeter. Hij heeft geen enkele moeite met het overgewicht van de Bentley en zorgt voor een honderdsprint in 3,8 seconden. De topsnelheid is 333 km/h. Op weg naar die snelheid, verdwijnt elke Duitse concurrent in je binnenspiegel. Op binnenwegen kun je eveneens je lol op, dankzij de vierwielbesturing waarmee de Bentley Flying Spur nu standaard is uitgerust.

Pas nu een opvolger
Waarom het allemaal zo lang duurde tot er een nieuwe Bentley Flying Spur kwam? Het lag niet alleen aan de miljarden die concernmoeder Volkswagen opzij moest leggen voor Dieselgate. Er is in Crewe ook met veel liefde voor detail gewerkt. Het logo, de 'Flying B', is van binnen verlicht en kan elektrisch in de enorme grille verdwijnen. Alleen daaraan heeft Bentley al twee jaar gewerkt. Tja, je wordt maar één keer 100 jaar ...