zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 11.06.2019

ww2.autoscout24.nl?article=652388

Nieuws: Test Mercedes GLC/GLC Coupé

Eerste review Mercedes GLC/GLC Coupé

Mercedes bedient de groeiende schare SUV-liefhebbers met een hele reeks G-modellen. Binnenkort komt daar nog de compacte GLB bij. Maar voordat het zover is, kregen de GLC en de GLC Coupé een facelift. Of eigenlijk kunnen we beter spreken van een 'tech-lift'.

1 Wat is opvallend aan de Mercedes GLC/GLC Coupé?
Voorheen waren de GLC en GLC Coupé uitsluitend leverbaar met 4Matic-vierwielaandrijving. Na de facelift zijn de SUV's ook te krijgen met alleen achterwielaandrijving. Gunstig voor de CO2-uitstoot en dus gunstig voor de prijs. Zo kostte de instapper vóór de facelift, de GLC 250 4Matic, nog 67.827 euro. De nieuwe GLC 200 heb je 'al' voor 59.276 euro. Dat scheelt ruim 8 mille! Een onverharde helling van 45 procent nemen, dat zit er met die nieuwe basisversie niet meer in. Maar ja, hoe vaak doe je dat wanneer je de kids naar school brengt of naar de supermarkt rijdt? Juist.

2 Wat bevalt aan de Mercedes GLC/GLC Coupé?
Door ingrijpende wijzigingen in de aandrijflijnen is de GLC over de gehele linie zuiniger geworden. De extreme AMG-versies met hun V8-motoren even buiten beschouwing gelaten, is de GLC vooralsnog alleen leverbaar met viercilinders. Twee benzinemotoren en drie diesels. De benzineversies zijn voorzien van zogenaamde mild-hybridtechniek. Hierbij zorgt een kleine elektromotor in samenwerking met een 48-volt startgenerator zo nodig voor een vermogensboost. Bij de Mercedes GLC bedraagt het elektrische extraatje 14 pk. Maar belangrijker is dat het systeem het brandstofverbruik omlaag brengt. Onder meer doordat de auto bij 'gas los' even alleen op de elektromotor kan rijden. De instapper van de reeks, de 197 (+14) pk sterke GLC 200 met achterwielaandrijving en negentrapsautomaat, verbruikt volgens Mercedes 6,6 liter benzine per 100 kilometer (1 op 15,6), de GLC 300 levert 258 (+14) pk en 370 newtonmeter. Toch blijft het verbruik beperkt tot zo'n 7,4 l/100 km (1 op 13,5). Ook de nieuwe diesels laten mooie cijfers zien en voldoen aan de strengste uitstooteisen. Een tweede grote stap voorwaarts is het volledig gedigitaliseerde instrumentarium. Bovendien is het touchscreen een stuk groter geworden. Je hebt echter geen 'widescreen' zoals onder meer de A- en E-klasse dat kennen. De bediening van het infotainment is vereenvoudigd, vooral dankzij het standaard MBUX-systeem. Dit wordt geactiveerd zodra je “Hey Mercedes” roept en vervolgens een gesproken commando geeft.

3 Wat bevalt niet aan de Mercedes GLC/GLC Coupé?
We hadden verwacht dat de moderne motoren onder stress iets geruislozer zouden zijn. Bij fel accelereren hoor je iets te duidelijk dat de viercilinders erg hun best moeten doen. Dat past niet helemaal bij het imago van het merk. Behalve het stoere uiterlijk, is het ruimteaanbod voor veel mensen een belangrijke reden om een SUV te kopen. Welnu, met een bagageruimte van 550 liter is de GLC geen uitblinker. En wie regelmatig slungelige pubers op de achterbank meeneemt, kan de GLC Coupé beter laten staan. Tenzij de jongens en meiden het geen bezwaar vinden dat de hemelbekleding hun kapsel af en toe bijwerkt.

4 Wanneer komt de Mercedes GLC/GLC Coupé en wat kost-ie?
De nieuwe Mercedes GLC en GLC Coupé staan vanaf juli in de showroom. Voor de achterwielaangedreven GLC 200 vraagt de dealer zoals gezegd 59.276 euro. De GLC 300 4Matic met standaard vierwielaandrijving, kost minimaal 75.899 euro. Met een vanafprijs van 62.745 euro is de achterwielaangedreven GLC 200d de goedkoopste diesel. De coupémodellen zijn globaal zo'n 2500 euro duurder.

5 Wat vind ikzelf van de Mercedes GLC/GLC Coupé?
Het blijft natuurlijk een smaakzaak, maar ook na de facelift vind ik de GLC Coupé nog steeds geen schoonheid. Aan de buitenkant gaat de facelift niet veel verder dan gewijzigde bumper- en lichtpartijen, met standaard full-ledtechniek. Wij hadden graag gezien dat het coupémodel wat harmonischer lijnen had gekregen, à la Porsche Cayenne Coupé. Al is dat voor een facelift misschien wat veel gevraagd. Ook ben ik geen fan van de schakelhendel aan de stuurkolom. Het zal absoluut wennen, maar ik heb dat ding gewoon het liefst rechts van mij op de middentunnel. Zo loop ik tenminste ook geen gevaar dat ik onbedoeld een verkeerde schakelstand kies als ik de ruitenwissers aan wil zetten ...