zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 16.05.2019

ww2.autoscout24.nl?article=650855

Nieuws: Renault Clio

Nieuwe Renault Clio: vanaf 100 pk en 17.190 euro

Niemand die het ziet, maar de volgende generatie van de Renault Clio is echt 100 procent nieuw. Ook nieuw is dat de instapversie een turbomotor met 100 pk krijgt in plaats van 90 pk. De vanafprijs gaat met 1000 euro omhoog.

Wanneer Renault het over de nieuwe Clio heeft, spreekt het van 'evolutie en revolutie'. Daarbij slaat die laatste term vooral op het interieur. Inderdaad oogt het dashboard een stuk moderner en volwassener dan voorheen. Bovendien belooft Renault dat de materiaalkwaliteit er flink op vooruit is gegaan. Dat horen we graag, want in de huidige Clio is het één groot plasticfeest. Maar daar blijft het niet bij; uiteraard is het infotainmentsysteem gemoderniseerd, wat zorgt voor meer gebruiksgemak.

Nieuwe motor Renault Clio met 100 pk
Zoals gezegd begint de prijslijst van de nieuwe Renault Clio met de 100 pk sterke TCe 100. Daarvoor verlangt Renault 17.290 euro en dan beschik je over de Life-uitvoering. De gloednieuwe eenliter driecilindermotor is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Met zijn CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer is de instap-Clio volgens Renault één van de netste jongetjes van de B-segmentklas.

Handbediende airco standaard
Tot de standaarduitrusting van de Life behoren onder meer een noodremassistent, een spoorassistent, een handbediende airco en led-koplampen. Upgraden naar de Zen-versie kost je 1500 euro. Daar geeft de dealer je het volledig nieuwe Easy Link-multimediasysteem met 7-inch touchscreen, 16-inch lichtmetalenwielen en hier en daar wat chroomglimmertjes voor terug.

Prijsverschillen Clio 100 TCe en Clio 130 TCe
Als je wel wat extra power kunt gebruiken, is de Clio TCe 130 de volgende stap. Die levert – je verwacht het niet – 130 pk en wordt standaard gecombineerd met een geautomatiseerde EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling. De vanafprijs van de Clio TCe 130 is vergeleken met die van zijn zwakkere broertje wel even schrikken: 23.690 euro.

Clio 130 TCe standaard als Intens
Die 6400 euro hoger prijs komt niet alleen door de krachtiger motor en de EDC-bak, maar ook door de luxere Intens-uitrusting. Die omvat onder meer een automatische klimaatregeling, parkeersensoren achter en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Ook standaard is Multi-Sense, waarmee je onder meer de sfeerverlichting aan boord kunt instellen. Als je de TCe 100 met dit pakket bestelt, ben je 20.790 euro kwijt. Daarmee ziet het prijsverschil met de TCe 130 er iets minder afschrikwekkend uit: 2900 euro.

Sportievelingen gaan voor Clio R.S.-line
Wie graag de sportieveling uithangt, kan opteren voor de Clio R.S. Line. Met agressievere bumperpartijen kun je medeweggebruikers de stuipen op het lijf jagen. Daarnaast behoren 17-inch wielen, sportstoelen, carbon-look accenten en zwarte hemelbekleding tot het R.S.-pretpakket. Een fijne upgrade is het grotere (9,3-inch) touchscreen van het multimediasysteem. Vind je 100 pk voldoende voor deze sportieve looks, dan ben je klaar voor 22.990 euro. De 130 TCe is de jouwe voor 25.890 euro. Of er ook een écht sportieve en snelle Clio R.S. komt, waarbij de toevoeging '-line' ontbreekt, is vooralsnog onduidelijk.

Compacte verwennerij
Wie de luxe van zijn grote middenklasser niet wil opgeven, maar wel kleiner wil rijden, gaat voor de Clio Initiale Paris. Hierin zit je op verwarmbare leren stoelen, kun je je handen op temperatuur houden met stuurverwarming en voorzie je je telefoon draadloos van voldoende prik. Die luxe kost je in de 100 TCe 24.290 euro, de 130 TCe Initiale Paris mag je meenemen voor 27.190 euro.

Nieuwe Clio ook als diesel
Dieselen is uit, toch blijft de nieuwe Renault Clio ook leverbaar met een dieselmotor. Net als onder meer de Volkswagen Polo, en Seat Ibiza, trouwens. Voor 22.190 euro kun je beschikken over de Renault Clio Blue dCi 85 Zen. Wie de voorkeur geeft aan een dieselende Clio met de Intens-uitrusting is 2000 euro duurder uit.

Je kunt nu al naar de dealer rennen en de nieuwe Clio ongezien bestellen, maar als je hem ook live wilt aanschouwen, dan moet je nog tot 22 juni wachten. Vraag de dealer trouwens niet wanneer de nieuwe Clio Estate komt, want dan volgt er een pijnlijke stilte...