zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 07.05.2019

ww2.autoscout24.nl?article=650073

Nieuws: Range Rover Evoque

Dit is waarom er geen elektrische Range Rover Evoque komt

Er komt geen volledig elektrische variant van de Range Rover Evoque. Jaguar Land Rover zet de komende jaren sterk in op plug-in hybrides. De fabrikant introduceert binnen nu en een jaar een Evoque PHEV.

Die zal worden aangedreven door een 200 pk sterke 1,5-liter driecilinder en een 108 pk leverende elektromotor. Land Rover verwacht dat het model een derde van de Britse Evoque-verkopen voor zijn rekening zal nemen. De volgende generatie Evoque verschijnt pas na 2025. Daarvan komt een volledig elektrische versie. Niet van de huidige generatie.

Dieselmotoren en V8's
Jaguar Land Rover blijft vasthouden aan dieselmotoren en achtcilinders, aldus topman Ralf Speth tegenover Automotive News Europe. "Experts verwachten dat in 2025 zo'n 20 tot 30 procent van alle auto's geëlektrificeerd zal zijn. Dat betekent dus dat tussen de 70 en 80 procent van alle auto's nog steeds een conventionele brandstofmotor zal hebben. Daarbij zijn moderne diesels heel schoon en CO2-efficiënt."

Voor mensen met diepe zakken
Speth denkt dat volledig elektrische mobiliteit voor heel veel consumenten nog steeds niet geschikt is. "Aan de ene kant zijn EV's simpelweg te duur", zegt hij. "Aan de andere kant is de infrastructuur nog niet optimaal en vrij onbetrouwbaar. Elektrische auto's zijn voorlopig alleen een optie voor mensen met diepe zakken." De elektrische Jaguar I-Pace is er vanaf 80.810 euro.

Onzekerheid over Brexit
Jaguar Land Rover zit diep in de problemen. De verkopen vallen tegen en afgelopen jaar leed het concern een miljardenverlies. Jaguar Land Rover heeft last van een stagnerende Chinese markt, de onzekerheid over Brexit en een dalende vraag naar diesels. De fabrikant heeft in 2018 en dit jaar vijfduizend banen geschrapt. En er komen nog meer reorganisaties aan.