zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 07.02.2019

ww2.autoscout24.nl?article=641292

Nieuws: Volkswagen Passat vooral technisch vernieuwd; dit zijn de highlights

Volkswagen Passat vooral technisch vernieuwd; dit zijn de highlights

Viereneenhalf jaar na de oorspronkelijke introductie steekt Volkswagen de Passat in het nieuw. Kenners zullen dat meteen zien aan de voorzijde, al is het met name de onderhuidse techniek dat erop vooruitgaat.

Geloof je alle doorgevoerde updates wel en wil je het liefst meteen naar de Volkswagen-dealer hollen om een bestelling te plaatsen? Temper je enthousiasme en bespaar je eveneens de moeite, want de gefacelifte Passat is pas vanaf het vierde kwartaal te koop. Volkswagen is er dus opvallend vroeg bij met de presentatie en het zou ons niets verbazen dat de zeer positief ontvangen Peugeot 508 en de tevens in het nieuw gestoken Ford Mondeo daarmee te maken hebben. Door nu alvast de vernieuwde Passat naar voren te schuiven, lijkt Volkswagen te willen zeggen dat je je hand maar beter nog even op de knip kunt houden.

Sierlijker
Wat er dan zoal nieuw is? Aan de buitenzijde niet bijster veel, maar er is wel degelijk een hertekende voorbumper. Eentje die een stuk wulpser is gelijnd dan het kaarsrechte exemplaar op het pre-faceliftmodel, met name rond de mistlampbehuizingen. Het geeft de Passat een sierlijker voorkomen, maar tegelijk levert hij ietwat aan visuele statuur in.

Aan de achterzijde vind je een nieuwe indeling van de lichtunits en onder het VW-embleem staat voortaan 'Passat' uitgeschreven in verchroomde letters. Staat chic. Tot slot zijn er voor het exterieur nieuwe lakkleuren en vers lichtmetaal.

Verfijnd interieur
Met het interieur van de Passat was al weinig mis, maar Volkswagen heeft het naar eigen zeggen toch nog weten te verfijnen. Middels nog mooiere materialen en een gewijzigd kleurenspel ten behoeve van de (avond)sfeer. Foetsie is de analoge klok in het midden van het dashboard; daarvoor in de plaats is er nu een verlicht Passat-logo. Best jammer vinden wijzelf. Het nieuwe stuurwiel en de laatste generaties van het Digital Cockpit en infotainmentsysteem doen wel moderner aan.

Verder is er voortaan een open opbergvak in de middenconsole, met optioneel een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones en een USB-C-aansluiting. 's Nachts vloeit het licht van de Digital Cockpit (voorheen Active Info Display geheten) samen met dat van de verlichte knoppen op het nieuw vormgegeven stuur en de ambienteverlichting. Deze achtergrondverlichting biedt (tegen meerprijs) keus uit 30 kleuren. Muziekliefhebbers kunnen het verbeterde 700 Watt high-end soundsystem van Dynaudio ongetwijfeld waarderen.

Gedeeltelijk autonoom
Ook nieuw is IQ.Drive, de verzamelnaam voor alle assistentiesystemen die (gedeeltelijk) autonoom rijden mogelijk maken. Travel Assist is één van deze systemen, dat een wereldprimeur zou zijn. Travel Assist maakt gebruik van de adaptieve cruise control om de auto in lengterichting te geleiden. Lane Assist zorgt ervoor dat de Passat binnen de wegmarkeringen blijft. Daarmee is gedeeltelijk geautomatiseerd rijden mogelijk tot 210 km/h en zet Volkswagen een verdere stap op weg naar autonoom rijden.
Het stuur loslaten is er dus nog niet bij. Doe je dat wel en langer dan 10 seconden, dan volgt er een waarschuwing. In het uiterste geval kan zelfs een remingreep van Emergency Assist volgen, een eveneens nieuw systeem dat aan de hand van gerichte remingrepen voor extra veiligheid bij plotselinge uitwijkmanoeuvres zorgt.

GTE terug van weggeweest
Nog meer technisch nieuws is de wederkomst van de in ons land ooit mateloos populaire GTE plug-in hybride. Wegens gewijzigde bijtellingsregels zal dat niet meer gebeuren, maar evengoed is Volkswagen trots op de vergrote elektrische actieradius van het hybridemodel. De vernieuwde Passat GTE, die een systeemvermogen van 218 pk levert, kan 55 kilometer geheel elektrisch rijden en beschikt over verbeterde rijmodi zodat deze energie gerichter ingezet kan worden voor bijvoorbeeld emissievrij rijden in de stad en uiteindelijk een gunstiger verbruik.

Een andere interessante motor is de 2.0 TDI Evo. Deze diesel is er eentje van de nieuwste generatie en stoot gemiddeld 10 gram CO2 per kilometer uit dan zijn voorganger. Het vermogen ligt op 150 pk. Verder zijn er natuurlijk de TSI-benzinemotoren met 150, 190 en 272 pk. Dieselen kan overigens ook met 120, 190 en liefst 240 pk. Alle vernieuwde Passats worden standaard geleverd met een partikelfilter en voldoen aan de Euro 6d-emissierichtlijn.

Zoals gezegd wordt de vernieuwde Volkswagen Passat pas in het begin van het vierde kwartaal van in Nederland verwacht. Prijzen volgen in de aanloop naar dat moment.