zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 10.01.2019

ww2.autoscout24.nl?article=638055

Nieuws: Mercedes-Benz CLA-klasse

Nu officieel: nieuwe Mercedes CLA langer, ruimer en gelikter

Kijk, daar houden we nu van: wanneer een merk de exacte verschillen tussen het nieuwste model en z'n directe voorganger haarfijn op een presenteerblaadje geeft. Mercedes doet het bij de nieuwe CLA, waardoor welhaast na één oogopslag valt te concluderen hoeveel de auto erop vooruit is gegaan.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen (aangezien het uiterlijk eerder deze week was onthuld): de nieuwe CLA maakt een behoorlijke groeispurt. Zo meet de lengte voortaan 4,69 meter, wat bijna 5 cemtimeter meer is dan z'n voorganger. Ook nam de breedte toe met meer dan 5 centimeter (tot 1,83 meter). De hoogte is nagenoeg gelijk gebleven, maar de wielbasis ging er dan weer op vooruit. Drie centimeter is erbij gekomen, en die komen overwegend ten goede van de achterpassagiers. En de bagageruimte? Daar past nu 460 liter in, opvallend genoeg tien melkpakken minder dan voorheen.

Mini-CLS
Al met al is de nieuwe CLA een slag groter, ruimer en volwassener dan voorheen. Moet de C-klasse zich alvast zorgen maken? Anderzijds, Mercedes roept dit over zichzelf af door ook nog een A-klasse Sedan in het gamma op te nemen. Die andere compacte sedan die al net zo gelikt oogt, al heeft de nieuwe CLA nog het meeste weg van een mini-CLS. Sterker, de beide vierdeurs-coupés lijken zo erg op elkaar, dat eigenlijk enkel het formaat prijsgeeft om welk model het precies gaat. Zelfs de Mercedes-kenner zal er moeite mee hebben ze uit elkaar te houden (van een afstandje).

Pracht en praal
Onderhuids leunt de nieuwe CLA wederom sterk op de A-klasse-familie. Dat zie je niet alleen in het exterieur terug, maar des te meer het interieur. Het dashboard, middenconsole en het meubilair ken je al van de A-klasse. En daar is niets mis mee, zoals je hebt kunnen lezen in onze rijtest met de nieuwste A. De visuele pracht en praal (waardoor het uitgebreide MBUX-multimediasysteem met z'n in elkaar versmolten displays) komt misschien nog wel beter tot z'n recht in een vierdeurs-coupé wat de CLA wil zijn. De overige functies en snuisteren die reeds bekend zijn van de A-klasse zijn uiteraard ook verkrijgbaar op de CLA.

Dynamischer rijgedrag
Spannender rijden zou de CLA ook beter doen. Dankzij een toegenomen spoorbreedte (plus 63 mm voor en plus 55 mm achter) en het lagere zwaartepunt van de auto. Bovendien is de CLA uitgerust met van een stillere en trillingvrije multilink-achteras, standaard Direct Steering en hydraulische motorsteunen. Een stabilisatiestang met een grotere diameter vermindert het rollen van de carrosserie, aldus Mercedes. Optioneel is de actieve, verstelbare demping leverbaar, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen comfort of een meer sportieve instelling. Rollen doet de CLA normaliter op 16 inch lichtmetaal. Tot 19 inch is optioneel.

Uitgebreide motorenkeus
Op de CES in Las Vegas wordt de CLA geïntroduceerd als CLA 250 voorzien van een 225 pk sterke viercilinder-benzine. Het koppel daarvan reikt tot 350 Nm en schakelen fungeert via een 7G-DCT automatische transmissie met dubbele koppeling. Als de CLA in mei op de markt komt, zal er een uitgebreide reeks benzine- en dieselmotoren leverbaar zijn, met een handgeschakelde of automatische transmissie en met vierwielaandrijving.

First Edition
In het eerste jaar wordt de nieuwe CLA ook beschikbaar als Edition 1 (zoals getoond op de foto's hiernaast). Deze gelimiteerde uitvoering is zowel aan de buiten- als binnenkant afgewerkt met visuele details die zijn exclusiviteit onderstrepen. In mei begint Mercedes met uitleveren van de eerste exemplaren vanuit de fabriek in Kecskemét, Hongarije). Prijzen volgen nog.