zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 13.12.2018

ww2.autoscout24.nl?article=635089

Nieuws: Porsche Macan S

Porsche Macan S: meer vermogen per liter

De Porsche Macan werd onlangs opgefrist. En natuurlijk profiteert ook de Macan S daarvan. Buiten de uiterlijke wijzigingen om steeg het vermogen van 113 naar 118 pk per liter. Maar er is meer, want Porsche heeft goed geluisterd naar kritiek van huidige Macan-rijders.

Het belangrijkste nieuws vinden we onder de motorkap. Met nieuwe inzichten werd het zescilinder-blok gefinetuned. Dat betekent onder meer dat de turbocompressor is verhuisd. Die zit nu middenin de V. Die opstelling vertaalt zich in kortere uitlaatgasbuizen voor een snellere respons. De verbrandingskamer werd ook verder ontwikkeld en heeft nu een centrale injector. Het resultaat is een hoger vermogen per liter - van 113 naar 118 pk - terwijl de efficiëntere verbranding ook de uitstoot beperkt.

Prestaties Porsche Macan S
De V6-motor in de Macan S levert 354 pk en 480 Nm. Dat is 14 pk en 20 Nm meer dan het model voor de facelift. Vink het Sport Chrono Package aan en de Maan S accelereert in slechts 5,1 seconden naar 100 km/h. Pieken doet hij op 254 km/h. Cijfers die je moet laten voor wat ze zijn wil je z'n verbruiksgemiddelde van 8,9l/100km of CO2-afgifte van 204 g/km behalen.

Sleutelen aan het onderstel
Net zoals bij de jongste Porsche Cayenne en de nog fonkelnieuwe Porsche 911, krijgt de Macan S gemende bandenmaten. Hoewel het niet gebruikelijk is bij een mid-cycle opfrisbeurt, wijzigt Porsche elementen van de ophanging. Aluminium veervorken vervangen bijvoorbeeld de stalen exemplaren. Ze wegen minder en zijn stijver. In combinatie met een verder verfijnde afstelling moet dat de Macan een neutraler gedrag opleveren. Net als voordien zijn de actieve dempercontrole Porsche Active Stability Management (PASM), de luchtvering met hoogteregeling, geoptialiseerde rollagers en nieuwe hydraulische schokdempers, en het Porsche Torque Vectorin Plus (PTV Plus) optioneel beschikbaar.

Het zit 'em allemaal in de details
Het lijkt alsof men in Stuttgart wat kwade brieven kreeg over het gevoel van het rempedaal. Daar werd immers ook aan gerommeld. Een nieuw pedaal weegt 300 g minder en bedient de hoofdremcilinder via een kortere hefboom. Meer remsensatie, waardoor je beter kan doseren, en een snellere werking zijn het gevolg. De schijven zelf zijn ook nog bijgewerkt. De stoppers vooraan hebben een 10 mm grotere diameter terwijl ze ook 2 mm dikker werden.

Filerijden in de Macan
Het is tegenwoordig een trend dat alles wat zich een beetje sportief wil opstellen een draaischakelaar aan het stuur wil hebben. Dat komt uit de F1 en andere takken van de racerij. Daar heeft het nut. In de auto is het vooral een gadget. Kies het GT-sportstuur (ook verkrijgbaar op de 911) in combinatie met het GT-sportstuur en je krijgt er ééntje. Ook nieuw: een cruise-control die file kan rijden. Optioneel, vanzelfsprekend.

Prijs Porsche Macan S 2019
Porsche biedt de Macan S vanaf vandaag te koop aan. Hij kost in ons land € 99.900,-.