zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 06.12.2018

ww2.autoscout24.nl?article=634545

Nieuws: Buitenboordse airbags nieuwste redmiddel.

Buitenboordse airbags nieuwste redmiddel tegen verkeersslachtoffers?

Zowel autoproducenten als hun toeleveranciers zijn steeds op zoek naar manieren om de veiligheid van auto's te verhogen. Slimme technologie lijken de heilige graal te zijn, maar omdat botsingen nog steeds verre van uitgesloten zijn, moeten de gevolgen van een impact ook zo klein mogelijk blijven. Een wildgroei aan airbags, een nieuwe auto heeft er nu al snel een stuks of zes, past in dat kader.

En er wordt steevast gezocht naar nieuwe manieren om plofkussens in te schakelen. Er zijn exemplaren in autogordels, tegen de dakhemel, en er is al geëxperimenteerd met airbags die in de middenconsole zitten. Om de voetgangersveiligheid te verbeteren monteerde Volvo al een airbag aan de buitenzijde van een auto. Die schermde de onderzijde van de voorruit en de harde dakstijlen af.

Flankairbag
Volgens toeleverancier ZF, vooral bekend van z'n transmissies, zijn airbags aan de buitenzijde van een auto nog onvoldoende goed onderzocht. Het bedrijf ontwikkelde een zij-airbag die langs de dorpels opblaast en – eenmaal opgeblazen – zowat de gehele flank van de auto afschermt. Op deze manier wordt een extra kreukelzone gecreëerd. En die is meer dan welkom omdat auto's weliswaar kreukelzones hebben aan voor- en achterzijde, maar niet of nauwelijks aan de flanken.

ZF claimt dat uit eerste tests blijkt dat een zijairbag het risico op verwondingen binnenin met liefst 40% zou doen afnemen. Het gaat om een behoorlijk omvangrijke constructie. Het plofkussen is immers bijna 2 meter lang en 40 centimeter dik.

Vals alarm?
Er zijn natuurlijk nog enkele technische uitdagingen. Ervoor zorgen dat de airbag op precies het juiste moment afgaat is de belangrijkste. De opblaasbare kreukelzone moet immers in actie schieten net voor een aanrijding plaatsvindt. Airbags binnenin reageren op de impact zelf. Technologie die een botsing 'voelt' aankomen bestaat al wel, maar die activeert zaken als een gordelspanner of elektromotoren die de zijruiten en het zonnedak sluiten. En een vals alarm levert in dat geval geen kosten op. Dat zou bij de vondst van ZF weleens anders kunnen zijn...