zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 11.01.2018

ww2.autoscout24.nl?article=586767

Nieuws: Waterstof-SUV Hyundai

Waterstof-SUV van Hyundai zo goed als productierijp

Op de laatste Autosalon van Genève was het nog nadrukkelijk een conceptcar. Nu is Hyundai's Next Generation FCEV, die vanaf de marktlancering Nexo zal heten, zo goed als klaar om in serieproductie te worden genomen.

De meeste neuzen mogen dan in de richting van de EV staan, auto's met een brandstofcel aan boord en daarmee rijdend op waterstof is volgens diverse fabrikanten alsook autokenners pas écht de toekomst van de automobiel. Hyundai is zo'n merk dat stevig aan de weg timmert om waterstofauto's op grote schaal aan te kunnen bieden, en met de Nexo toont het aan dat de daadwerkelijke doorbraak van waterstofauto's niet ver meer weg is.

Binnenkort te koop
Hoe ver weg? Wel, Hyundai verwacht dat de Nexo nog dit jaar te koop zal zijn. Of dat ook al zo is in Nederland, dat kan het Zuid-Koeraanse merk nog niet zeggen. De iX35 Fuel Cell, Hyundai's eerste waterstofauto, mag zich in elk geval alvast opmaken voor een welverdiend pensioen.

In alles beter
De 4,67 meter lange Hyundai Nexo XO is 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger dan z'n 25 centimeter kortere voorganger. Bovendien is de Nexo veel slimmer dankzij geavanceerde technologieën van de laatste generatie van het zogeheten Advanced Driver Assistance System, een verzamelnaam met het oog op volledige autonomie. Zo kan de Hyundai Nexo uitgerust worden met onder meer Lane Following Assist, Highway Driving Assist, Remote Smart Parking Assist en Blind-spot View Monitor.

800 km ver
In principe is de Nexo een elektrische auto. Echter het verschil met een EV zoals wij die heden kennen worden de elektromotoren van de Nexo niet gevoed door stroom uit een traditioneel accupakket, maar via een brandstofcel, gekoppeld aan een tank voorzien van waterstof. Een chemische reactie tussen de getankte waterstof en zuurstof wekt elektrische energie op en stuurt dat naar de elektromotoren, die de wielen aandrijven.

Al met al is de waterstof-SUV van de Zuid-Koreanen 163 pk en 400 Nm sterk, en kan er 800 kilometer afgelegd worden op een volle tank met waterstof. Opvallend genoeg komt Hyundai hiermee terug op de oorspronkelijke belofte, die gaandeweg de ontwikkeling naar beneden werd bijgesteld naar een veel lagere 580 kilometer. Kennelijk hebben de techneuten zichzelf ondertussen alsnog versteld doen staan. Petje af als deze behoorlijke actieradius ook daadwerkelijk wordt gehaald. De ix35 Fuel Cell wist 600 kilometer ver te geraken.

Beperkte infrastructuur
En dan is het moment daar en staat de Hyundai Nexo in de showroom, moet je hem dan kopen? Dat is dezelfde lastige vraag die enkele jaren geleden nog boven de EV zweefde. Net als toen voor de elektrische auto gold, geldt nu voor de waterstofauto: de infrastructuur in veel landen is nog niet op waterstof ingericht. Oftewel, er zijn slechts een beperkt aantal tanklocaties. Al worden deze in rap tempo uitgebreid omdat men gelooft in de waterstof. Nu nog de aanschafprijs van auto's met een brandstofcel omlaag, evenals destijds met de EV, en de elektrische auto zoals we die nu kennen lijkt z'n beste tijd alweer te hebben gehad.

18 eco-modellen
Met de Nexo voegt Hyundai naar eigen zeggen een nieuw hoofdstuk toe aan haar oeuvre met groene modellen. Na de zomer van 2018 komt daar de Hyundai KONA Electric bij. Daarmee houdt het groene modellenoffensief echter niet op: Hyundai heeft aangekondigd vóór 2020 in totaal veertien nieuwe eco-vriendelijke auto's te introduceren: vijf hybridemodellen, vier plug-in hybrides, vier elektrisch aangedreven auto's en de hier getoonde Nexo. Rond 2025 moet het aantal eco-modellen zijn gegroeid tot achttien.