zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 12.08.2013

ww2.autoscout24.nl?article=374124

Nieuws: Jaguar voorwielaandrijver

‘Jaguar overweegt model in C/D-segment’

Sinds Jaguar enige tijd heerlijk op dreef is met haar modellenaanbod denkt men na over opnieuw een uitbreiding. Ditmaal aan de onderzijde van het assortiment in de vorm van een compact model in het C- of D-segment.

De Europese Unie (EU) heeft voorgeschreven dat tegen het jaar 2020 de auto's van autoproducten met een jaarproductie van meer dan 300.000 gemiddeld niet meer CO2 mogen uitstoten dan 95 g/km. Een grens waar Jaguar moeite heeft om aan te voldoen, zegt Autocar. De momenteel schoonste 'Jag' komt immers niet verder dan 135 g/km en ook de op stapel staande modellen gaan deze waarde niet halen. Jaguar moet dus een oplossing zien te vinden om de EU tevreden te stellen en denkt die mogelijk in een compact model te vinden.

BMW
Uiteraard is het Jaguar niet voorbijgegaan dat BMW de EU te vriend houdt door compactere, CO2-efficiente modellen te lanceren. De 1-serie en de op stapel staande 1-serie GT zijn daar goede voorbeelden van. En wat te denken van zusterfabrikant MINI. Jaguar heeft weliswaar niet zo'n 'schone' partner - integendeel met Land Rover aan haar zijde - maar is wel in staat dezelfde strategie als BMW te hanteren. Ian Callum, Jaguar's hoofddesigner, zou daar erg blij mee zijn want die gaf in het verleden al eens aan graag een Jaguar te ontwikkelen met een lengte van zo'n vier meter.

Geld
De knoop rond een voorwielaangedreven Jaguar moet nog doorgehakt worden en dat zal volgens Autocar niet zonder de nodige pittige (aandeelhouders)vergaderingen gebeuren. Omdat Jaguar louter techniek in huis heeft voor grote auto's moet zo'n kleiner model vanaf een leeg vel papier ontwikkeld worden. En dat kost gigantisch veel geld. Misschien wel te veel voor een relatief kleine autoproducent als Jaguar Land Rover. Nog niets is dus zeker, maar te lang wachten kan men ook niet; 2020 is immers zover niet meer.