zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 22.06.2010

ww2.autoscout24.nl?article=178006

Nieuws: Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell

Stroomstoot: SLS AMG E-Cell

Een jaar na de aankondiging presenteert Mercedes de volledig elektrische SLS AMG. Voorzien van vier elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 533 pk en 880 Nm doet de SLS E-Cell niet onder voor de variant met verbrandingsmotor, al zal het even wennen zijn de machtige sound van de V8 niet te horen.

Elk van de vier elektrische aandrijvingmotoren is vlak naast een wiel geïnstalleerd en dat betekent feitelijk dat de Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell over vierwielaandrijving beschikt. Het totale vermogen bedraagt een 533 pk. Dit is wel weliswaar minder dan zijn achterwielaangedreven broer, maar het torenhoge koppel van 880 Nm maakt veel goed. Een acceleratie van 0-100 km/h in vier seconden is mogelijk.

Multilink
Mercedes SLSOm de lithium-ion batterijen, powerunit, cardantunnel en elektromotoren huis te kunnen bieden moest AMG wel wat aanpassingen verrichten. In plaats van dubbele wishbones beschikt de SLS E-Cell over een multilink voorwielophanging en een aangepaste neuspartij voor de koeling van de elektromotoren. Meer neerwaartse krachten op de beide assen wordt er gegenereerd met een andere bodemplaat en voor een optimale gewichtsverdeling en zwaartepunt werden de accu's in het centrum en achterin de sportwagen gepositioneerd. Keramische remschijven zijn standaard en nemen de vertraging voor rekening. In het interieur heeft de meer alledaagse middenconsole plaats gemaakt voor een centraal geplaatst display waar allerhande informatie over de aandrijflijn wordt geprojecteerd. In de tellers kan onder andere de status van de accu's afgelezen. De hier in opvallend AMG Lumilectic Mango getoond SLS AMG E-Cell is nog een prototype, maar zal zo snel mogelijk gereed gemaakt worden voor serieproductie. We spreken dan op z'n vroegst ergens in het jaar 2014/2015.