Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: First date Opel Insignia

First date: Opel Insignia

Van binnen bekeken

24.07.2008

We bevinden ons in het designcentrum van General Motors Europe in Rüsselsheim en worden uitgebreid geïnformeerd over de ontwerpdetails van Opel’s revolutionaire doorstart in de middelklasse segment.

De vijfmaal grotere contactsleutel verraadt al een en ander omtrent de ontwikkelingsdoelen van de Insignia. Die gingen er van uit, dat alles van hoge kwaliteit moet zijn, tot aan de kleinste details. Zoals de sleutel. Met een reuzenmodel kunnen verfijnde details tijdens de ontwikkeling exacter worden gedefinieerd.

En verfijningen heeft de Insignia rijkelijk in huis. Tot hier toe was de opvolger van de Vectra alleen op foto’s te bekijken. Nu, op de eerste live voorstelling voor de pers, kon hij volledig overtuigen. De sedan ziet er in realiteit zelfs beter uit dan op de foto’s. Deze Opel wacht zeker een grote carrière.

Met zicht op de Astra

Foto's: First date Opel InsigniaVerder kondigt de Insignia een trendbreuk aan. Zijn nieuwigheden zullen straks in vele Opel-modellen terug te vinden zijn. Toekomstige modellen, zoals de volgende Astra-generatie, zullen veel elementen van de Insignia overnemen. Zo zal de Astra vanaf 2010 duidelijk krachtiger en dynamischer voor de dag komen.

De Insignia overtuigt met dynamische accenten. De bijzonder elegante carrosserie laat een uitzonderlijk lage cw-waarde vermoeden. Nieuw is de prominente roestvrij stalen gril met het merklogo van Opel. Opvallend is de LED-dagverlichting in de vorm van de zogenaamde wings in de buitenste randen van de koplampen.

Over blades en wings

Foto's: First date Opel InsigniaDe blades zijn terug te vinden op de flanken van de Insignia. Hierbij gaat het om het reliëf van de deuren, dat zorgt voor extra swing aan het exterieur. Nog meer wings en blades zijn aan de binnenkant terug te vinden. Maar hierover verder meer.

Dankzij de grote wielkuipen maakt de Insignia een krachtige indruk. Dit effect wordt alleen nog maar vergroot als er machtige 19- of 20- inch wielen onder worden geplaatst. De lange auto van 4,80 meter, zal er minder massief uit ziet dan de huidige Vectra.

Edeler, maar niet duurder

Foto's: First date Opel InsigniaDe behuizing van de buitenspiegels verbazen: tegen de algemene trend in zijn hierin geen knipperlichten geïntegreerd. Volgens Opel moeten de spiegels vaker worden vervangen. Spiegels met knipperlichten zijn duurder, en drijven de herstellingskosten op. Mogelijk geldt dit ook voor de productiekosten.

De kosten zijn bij de Insignia namelijk een centraal thema. De prijs mag niet duidelijk hoger zijn dan die van de Vectra, maar de kwaliteit moet duidelijk toenemen. Hierin zijn ze duidelijk geslaagd: een explosie van de kosten bleef uit, en de kwaliteit bereikte het niveau van Mercedes en Audi. Vanaf het begin voelt men zich in de Insignia goed. Vormen, materiaal, afmetingen, verlichting, ergonomie – ook de meest verwende autofreak vindt hier zijn ding.

Niet teveel van al het goede

Foto's: First date Opel InsigniaToch nog een woordje kritiek: misschien heeft men met de restyling ietwat overdreven. De binnenruimte lijkt bijna overbelast door vorm-citaten. Er werd gekozen voor een bijzonder hoog aantal schakelaars en knoppen. Wie de voorkeur geeft aan een soort Spartaanse overzichtelijkheid, komt hier niet aan zijn trekken. Maar vele knoppen zijn praktisch, omdat ze als een soort sneltoetsen rechtstreeks naar functies voeren, die in andere auto’s via een ingewikkeld menu moeten worden gekozen.

Het interieur biedt per saldo een bijzonder harmonische symfonie van kleuren, materialen en vormen – afhankelijk van het uitrustingsniveau. En daarvan bestaan drie varianten. De basisversie heet Elegante. De materialen zijn aan de bovenzijde in warme, donkere tinten gehouden, terwijl onderaan alles lichter van kleur is. Onder het lichte niveau ligt weer een donker tapijt. Bij Opel heeft men het over een sandwich-kleurendesign.

Kleurenspel

Foto's: First date Opel InsigniaBij de Sport-uitrusting daarentegen is alles zwart gehouden, wat een indruk geeft van meer koelte en sportiviteit. En over de Sport gesproken: als de gelijknamige knop op de middenconsole wordt ingedrukt, dan wordt de wagen niet alleen dynamischer, maar verandert de verlichting op het dashboard van wit in rood. Deze Sport-functie is echter een optie.

De top-uitrusting Cosmo geeft echter de gerieflijkste indruk. Hier worden applicaties en materialen gebruikt die een echt natuurlijke sfeer creëren, zoals bijvoorbeeld een bamboe-houtdecor. Deze uitrusting doet een beetje denken aan de inrichting van een Starbuck-café of het huidige design van een McDonalds-restaurant.

Naast de huiselijke sfeer biedt de Insignia goede stoelen. Op de voorzetels met hun uitgesproken vorm zult u comfortabel kunnen reizen. Achterin biedt het vierdeurs model in elk geval voor twee volwassen medereizigers voldoende zitruimte. Alleen de naar achter toe sterk afvallende daklijn zorgt bij passagiers van meer dan 1,80 meter voor een gedwongen contact met het dak.

Foto's: First date Opel Insignia

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model