Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Eerste kennismaking Seat Ibiza Sportcoupé

Eerste kennismaking: Seat Ibiza Sportcoupé

Lauwarme Ibiza

15.08.2008

Een Sportcoupé – ofwel SC – werd onlangs geïntroduceerd door Mercedes. Nu komt Seat met een eigen SC die eigenlijk ook - zoals tot nu toe - Ibiza tweedeurs zou kunnen heten. De Spanjaarden hebben waarschijnlijk gedacht: “Sportcoupé past beter bij deze pittige Spanjaard”.

Maar, met de Geneefse onthulling Bocanegra heeft – na de Ibiza - nu ook de tweedeurs Ibiza Sportcoupé niet zo veel gemeen als gehoopt, gewenst en verwacht. En dat terwijl Seat haar jongste spruit hartstochtelijk als “Sportcoupé” betitelde. Hartstochtelijk verandert hier al snel in lauwwarm. Al weer, want zijn optiek was al bij de eerste Ibiza teleurstellend:

Voor niks, achter veel
Foto's: Eerste kennismaking Seat Ibiza SportcoupéAan de boca (mond) is nu ook bij de Sportcoupé niets veranderd ten opzichte van de vierdeurs. Pas vanaf de B-stijl kun je een zekere mate van eigen karakter in de meer dan vier meter lange Ibiza herkennen. Terwijl de zijlijn bij de vierdeurs naar achteren iets oploopt en spits uitmondt in een miniruit in de C-stijl, loopt bij de Sportcoupé het uiteinde van de ruit rond naar beneden weg. Soortgelijke designeigenschappen zien we ook bij de Opel Corsa.

De achterkant vertoont wel opmerkelijke veranderingen. Op het eerste gezicht lijkt alles bekend. Maar als je goed kijkt, zie je de nieuwe achterruit, de gewijzigde dakrand, de anders gevormde achterlichten en de grote chroomrand op de uitlaat.

Dat is inderdaad chic en onderscheidt hem van anderen. Aan de horizon gloort trouwens nog een beetje hoop. De sportversies FR en Cupra (TDI en TSI) komen over een paar maanden en zullen dan elementen bevatten die duidelijk aan de Bocanegra ontleend zijn.

DSG tegen meerprijs
Foto's: Eerste kennismaking Seat Ibiza SportcoupéTechnisch gezien zijn er begrijpelijkerwijs geen verschillen met de vierdeurs. Vanaf de meet bieden de Spanjaarden drie benzine- en evenveel dieselmotoren aan. Bij de diesels begint het programma met de driecilinder-1.4 TDI. Deze knorrige wildebras, bekend uit diverse VW-modellen, drijft de Ibiza Sportcoupé aan met 80 pk. Dan zijn er nog de 1,9 liter grote TDI’s met 90 en 105 pk. Bij de benzine-uitvoeringen kan men kiezen uit de 70 pk sterke 1.2 met drie cilinders en de beide viercilinders met 1,4 (85 pk) en 1,6 liter cilinderinhoud.

Foto's: Eerste kennismaking Seat Ibiza SportcoupéDe 105 pk sterke 1.6 is bovendien het eerste model in dit segment en tevens de eerste viercilinder in zijn klasse zonder turbo (met de nieuwe Audi A3 1.6) die gecombineerd kan worden met een 7-traps DSG-automaat. Tegen een meerprijs van ca. 1.500 euro kan men het schakelen dus door de dubbele koppeling en zeven versnellingen laten regelen. Deze transmissie betekent niet alleen meer comfort, maar, naar men zegt, ook brandstofbesparing.

Als minimumverbruik geeft Seat voor de 1.4 TDI met 5-traps versnellingsbak trouwens 4,5 liter aan. Naar verwachting zal deze waarde al snel na de introductie verbeterd worden, want dan komt het zuinige Ecomotive-model dat met minder dan vier liter genoegen neemt.

Omvangrijke uitrusting
Foto's: Eerste kennismaking Seat Ibiza SportcoupéDe standaarduitvoering van de Sportcoupé oriënteert zich aan de meer praktische broer. Dat betekent: ESP. zes airbags, bandenspanningscontrole en hellingassistent in de basisuitvoering; aardigheidjes zoals xenonlampen – in dit segment momenteel nog uniek – statisch bochtlicht, een voor bluetooth geschikte radio en een draagbaar navigatiesysteem kosten extra. Seat heeft nog geen prijzen bekendgemaakt.

Foto's: Eerste kennismaking Seat Ibiza Sportcoupé

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model