Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GT

Eerste kennismaking: Renault Laguna GT

Meegluren bij het meesturen

08.05.2008

Renault komt vlak na de marktintroductie van de Laguna met zijn topmodel: de Laguna GT. Bij de Fransen gold gelukkig niet alleen het motorvermogen als opperste ontwikkelingsgebod. De Laguna GT heeft nu exclusief de geniale vierwielbesturing “active drive”. Wij reden in de 178 PK sterke GT-diesel, de Grandtour genaamde stationwagon.

Vierwielbesturing? Komt ons vaag bekend voor. Hebben de Japanners niet ooit zo’n systeem gehad? Jo!! In 1987 bood Honda als eerste grotere serieproducent een vierwielbesturing aan in de coupé Prelude. Mitsubishi had in de zwaargewicht sportwagen 3000 GT ook een dergelijk systeem en BMW bood het medio jaren negentig in de 850 aan. Maar ook in limousines zoals de Mazda 626 werd een vierwielbesturing ingezet.

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GTNu komt Renault ermee op de proppen en beweert, dit systeem dankzij actieve ingreep gerevolutioneerd te hebben nadat alle andere producenten het afgedankt hadden. Een volmondige aankondiging die wij maar al te graag willen controleren. Daartoe nodigde Renault ons uit op het prachtige eiland Corsica.

Technisch geniaal

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GTMaar eerst over de technische realisatie. Voor blijft alles bij het oude. Net als elke Laguna veert en stuurt ook de GT via McPherson vooras met onderliggende draagarmen. Een dwarsstabilisator voorkomt bij vlot bochtenwerk dat de wagen te sterk overhelt. De schijven van de voorste schijfremmen met zwevend remzadel groeiden echter bij de GT 24 millimeter en zijn nu 320 mm breed. Achter komen ze overeen met de standaardmodellen.

De eigenlijke clou van de GT zit echter in de achteras. Hier is de nieuwe, actieve vierwielbesturing aangebracht. Het systeem bestaat uit een actuator die voor het rechter achterwiel zit, een stuurunit die boven de achteras ligt en natuurlijk de stuurbare achteras zelf. Deze veroorzaakt een extra gewicht van circa 20 kilo. De maximale stuurhoek van de achterste wielen bedraagt zeven graden van links naar rechts. Klinkt niet veel? Toch is het dat wel, daarover later meer. De informatie over de noodzaak tot bijsturen ontvangt de achteras van de ESP-stuurunit en een stuurhoeksensor. Via de CAN-bus wordt de informatie dan doorgespeeld naar de actuator. Tot zover de techniek zelf.

Instappen en wegwezen

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GTRenault biedt de vierwielbesturing vanaf mei 2008 aan in een voor het grote publiek nog enigszins betaalbaar prijssegment. De duurste GT-versie, de Grandtour (break) met tweeliter-dieselmotor en 178 i.p.v. de gebruikelijke 173 PK gaat 33.000 euro kosten. De uitrusting is compleet. Wie wil kan zich nog een navigatiesysteem en een schuifdak gunnen. Alle andere zaken zijn inclusief. Uiteraard heeft Renault ook gezorgd voor typische GT-elementen in het interieur.

Excellente sportstoelen

Allereerst zijn dat de zachte, maar toch excellente sportstoelen. Ze omhelzen chauffeur en bijrijder zonder te knellen of te prikken en de antislip alcantarabekleding zorgt voor extra comfort. Desgewenst drukt de handmatige lendensteun zacht tegen de lenden. De stoelverwarming zorgt ook op koudere dagen voor een lekker warm achterwerk. De zitpositie achter het meervoudig verstelbare, onder afgevlakte stuur is prima.

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GTToch zijn er twee kleinigheden die iets grotere personen storen: ten eerste kan de dijbeensteun van de sportstoelen niet worden uitgetrokken waardoor deze (voor mij) te kort is. Ten tweede maakt het hoofd af en toe hardhandig kennis met de dakstijl en het daar aangebrachte brillenetui. Het interieur komt kwalitatief zeer hoogwaardig over. Alles voelt soepel zacht en prettig aan. Alles? Niet helemaal. De zilverkleurig geverfde kunststofbekleding rond de van echt aluminium gemaakte schakelpook is en blijft ordinair “plastic”. Ziet er zo uit en voelt ook zo aan.

Verder veel ruimte

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GTOver de ruimte valt daarentegen niet te klagen. Voor en achter klopt het gewoon precies. Logisch, 4,80 meter buitenlengte en meer dan 1,80 meter breedte zorgen voor vrijheid. Het kofferbakvolume ligt dan ook bij comfortabele 508 liter. Wie omklapt, kan er bijna 1.600 liter inpakken. Het omklappen van de achterbank gaat overigens kinderlijk eenvoudig, want zowel vanuit de bagageruimte als vanaf de achterbank zijn er hendels en knoppen waarmee de rugleuning zacht op de zitting kan worden neergelaten.

Wegrijden

Maar genoeg theorie. Gordels om, startknop indrukken, elektronische handrem lossen (lost ook automatisch) en wegrijden. Rustig en met weinig vibratie tuft de met bescheiden vijf PK opgevijzelde dieselmotor rond. 178 paardenkrachten zijn voldoende om de Laguna de sporen te geven. Anders gezegd, om hem puur theoretisch tot 213 km/u te laten accelereren en de nul-tot-100-proef in niet-onaanzienlijke 8,7 seconden af te laten leggen. Daarmee is de GT wel twee km/u langzamer dan een 173-PK-diesel. Wind- en rolweerstanden hebben het met de grote wielen nu eenmaal tamelijk moeilijk. Ontypisch voor een diesel loopt de Common-Rail-dCi zelfs zeer soepeltjes naar bijna 5.000 toeren.

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GTHet gekozen traject via de bochtige straatjes van Corsica komen dCi-motor en zestraps versnellingsbak ten goede. De pook schakelt echter niet zo soepel als je wel zou wensen. Vanaf 2.000 omdraaiingen staan 400 Newtonmeter klaar om de voorwielaandrijving tot (of over?) het uiterste te drijven. Dat gebeurt – ten minste op droog wegdek – niet echt. De 225-Bridgestone Potenza RE050’s plakken aan het asfalt zoals de bunny’s aan Hugh Heffners rimpelige wangen. De mix van de 18-inch banden werd volgens Renault speciaal afgestemd op de GT. Dat geloven we graag.

Sensationele wegligging

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GTNauwelijks te geloven is daarentegen de weglegging van de vierwielbesturing. Okay, dat zelfs 18-inch aluminium velgen harmonisch over oneffenheden glijden, lukt ook andere producenten. Maar dat de dynamiek zo’n perfectie bereikt, is bijzonder indrukwekkend. Op kleine, zwierige straatjes komt de nieuwe vierwielbesturing helemaal tot zijn recht.

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GTBij het rijden tot circa 60 km/u sturen de achterwielen in de richting waarin het stuurwiel gedraaid wordt. Vanaf 60 km/u draaien ze dan tegen de rijrichting in. Dat betekent dat bij lage snelheden in stadsverkeer de draaicirkel verkleind wordt – 10,30 meter is een waarde voor een kleine wagen - en de rijdynamiek bij hogere snelheden duidelijk merkbaar profiteert. De Laguna GT trekt zich als het ware door de bocht en in dubbel opzicht naar binnen. Het stuur hoeft – vergelijkbaar met een actieve besturing – nauwelijks ingeslagen te worden. De GT vindt werkelijk een uitstekende balans tussen over- en ondersturen, of anders gezegd: hij blijft extreem lang neutraal. De ESP-regelcoëfficiënt (ESP kan niet worden uitgezet) verschuift verder naar boven omdat de meesturende achterwielen pas later overgaan in glijdende wrijving. Daarmee profiteert niet alleen de rijactiviteit, maar zeker ook de rijveiligheid van het systeem.

GT komt in Joggo

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GTWie een GT in zijn naam draagt, mag dat ook van buiten laten zien. Zo is de Laguna in joggingpak (Joggo) te herkennen aan de volgende details: dubbele uitlaat, 18-inch-velgen, zwart gespoten buitenspiegel met geïntegreerde knipperlichten (geen LED’s), nieuw vormgegeven frontskirts, zwart omlijste bi-xenonlampen met bochtenlichtfunctie en, last but not least, het GT-logo aan de B-stijl.

Waarmee we ook bij de kosten van de GT aankomen. Zoals gezegd moet voor de geheel uitgeruste diesel-stationwagon 33.000 euro worden neergeteld. De entree in de Renault Laguna GT-wereld vormt echter de 204 pk sterke turbo-benzinewagen met fast back. Deze is verkrijgbaar voor 30.500 euro. In vergelijking met een zwakkere Laguna Dynamique kost de GT nog geen 3.000 euro meer, maar beschikt daarvoor wel over alle bijzonderheden, met name de geniale vierwielbesturing. Drie jaar garantie of 150.000 kilometer lang worden eventuele defecten door Renault gratis vervangen. Nog een plus voor de zeer elegante Fransman.

Conclusie

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GTEen geslaagd pakket dat Renault met de Laguna GT op de weg heeft gezet. Als sterk koppelende diesel of als turbo-aangedreven viercilinder-benzinewagen. Het buiten- en binnendesign oogt prettig, op de gebruikte materialen valt niets aan te merken, de stoelen zijn perfect en het chassis inderdaad fenomenaal. De vierwielbesturing krijgt een revival. Volgens Renault zullen vanaf herfst 2008 de Laguna Coupé en nog meer modellen volgen met de active-drive-vierwielbesturing. De prijzen zullen redelijk blijven – wij verheugen ons erop.

Foto's: Eerste kennismaking Renault Laguna GT

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model