Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Eerste kennismaking Peugeot 308 SW

Eerste kennismaking: Peugeot 308 SW

Gemengde gevoelens

13.05.2008

Een half jaar na de introductie van de hatchback komt Peugeot met de 308 SW. Vanaf 17 mei 2008 staat de ten opzichte van de gewone versie 22 cm gegroeide stationwagon bij de dealers. Naar keuze met vijf of met “5+2”-stoelen: over een volwaardige zevenzits durven de Fransen het niet te hebben, want uiteindelijk zijn de twee zitplaatsen in de derde rij hooguit geschikt voor twee kleine passagiers op weg naar de kleuterschool.

In tegenstelling tot zijn voorganger beschikt de 308 SW nu in de middenrij over drie even brede stoelen. Nadeel: door de volwaardige middenstoel wordt het op de buitenste zitplaatsen krapper, vooral de hoofdruimte – zo dicht bij het raam – is beperkt. Hier helpt maar één ding: de middenstoel eruit halen en de beide buitenstoelen een stuk naar binnen zetten. De overgebleven stoel kan dan bijvoorbeeld in de derde rij gemonteerd worden. Daardoor ontstaat een luchtiger ambiance. Vreemd: terwijl de stoelen uit de tweede rij ook in de kofferruimte vastgezet kunnen worden, passen de optionele noodstoelen niet in de tweede rij.

Flexibele stoelindeling

Foto's: Eerste kennismaking Peugeot 308 SWAl naargelang de stoelindeling varieert het kofferbakvolume van 508 bij de gebruikelijke vijfzits tot 1.736 liter zonder achterstoelen. In de “5+2”-versie is eigenlijk geen bergruimte meer over. In dat geval heb je ook niet veel aan de apart te openen achterklep – die vanaf de sportuitvoering standaard is. Algemeen geldt: de 308 SW biedt variabele laadruimte, maar het ontbreekt aan details.

Foto's: Eerste kennismaking Peugeot 308 SWDe stoelen kunnen bijvoorbeeld wel omgeklapt en naar voren “gerold” worden, maar ze verdwijnen nooit gelijkvloers in de laadvloer. Het demonteren van een 19 kilo zware stoel is bovendien geen eitje. Door de vooruitstekende zijbekleding oogt de kofferruimte bovendien een beetje rommelig. Opgeruimd daarentegen presenteert zich de van de gewone versie afkomstige cockpit - een indruk die hooguit wordt verstoord door de vele kleine toetsen aan de middenconsole.

Verkoophit diesel

Foto's: Eerste kennismaking Peugeot 308 SWMet vier benzine- en twee dieseluitvoeringen is er qua motoren voldoende keuze, waarbij de aandacht op de Nederlandse markt vooral uitgaat naar de 109 pk-diesel. Verwacht wordt dat hij een verkoopaandeel van 40 % zal halen. Terecht, want de 1,6 liter-viercilinder heeft zich tijdens onze test ontpopt als uitgesproken aangename motorisering.

Met 240 Newtonmeter bij 1.750 toeren duurt het bijna 12 seconden voordat de wijzer op 100 km/h staat. Wat voor de bestuurder veel interessanter is, is de flinke trekkracht, vooral van voordeel bij een schakellui rijgedrag. Alleen tegen de berg op moet je vaker de hulp inroepen van de vlotte, nauwkeurig afgestemde zestraps schakeltransmissie. Per slot van rekening sleept de stationwagon op zich al anderhalf ton met zich mee.

Dorstige automaat

Foto's: Eerste kennismaking Peugeot 308 SWWat het verbruik betreft, ligt hij met 5,1 liter per 100 kilometer op een laag niveau. Samen met de optionele, nieuw ontwikkelde Michelin “Energy Saver”-banden moet het verbruik zelfs slinken tot 4,9 liter. Ruim een liter meer drinkt de tweede diesel in het programma, een 136 pk sterke 2 liter-motor met 320 Newtonmeter. Ook de variant is standaard uitgevoerd met een zesversnellingsbak, tegen meerprijs ook verkrijgbaar als zestraps automaat. Uiteraard stijgt het verbruik dan ook aanzienlijk – tot 7,1 liter.

De aangeboden ottomotoren zijn allemaal afkomstig uit de samenwerking met BMW en zijn bekend uit andere Peugeot-modellen. In de stationwagon bevindt zich in de hele 308-serie voor het eerst de 175 pk sterke THP-motor die ook de 207 RC aandrijft. Basis is een turbogeladen 1,6 liter-viercilinder die ook met 150 pk verkrijgbaar is. Voornamelijk verantwoordelijk voor de prestatieverhoging is het herziene motorkarakteristiek. Het is de ontwikkelaars gelukt om nog eens 25 pk uit het blok te kietelen. Het topmodel is herkenbaar aan een speciaal gevormde radiateurgrille en een fraaie achterspoiler.

De combinatie van directe inspuiting en TwinScroll-turbolader maakt een laag verbruik van 7,8 liter per 100 kilometer mogelijk – als je tenminste rustig rijdt. Maar de THP 175 nodigt niet echt uit tot laagtoerig rijden. Door zijn loopplezier en zijn spontane reactie animeert hij eerder tot een vlotte rijstijl. Al bij 1.600 toeren stuurt hij 240 Newtonmeter naar de krukas. Voor de sprint naar 100 km/h heeft Peugeot 8,3 seconden genoteerd.

Normale motor met vijf versnellingen

Foto's: Eerste kennismaking Peugeot 308 SWNaast de beide turbomodellen biedt Peugeot de 1.6 ook aan met normale motor (zonder turbo) met 120 pk. De eerste in de rij is een 1,4 liter-motor met 95 pk. De beide normale aanzuigmotoren zijn gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, de turbo-uitvoeringen beschikken standaard over zes versnellingen. Voor de 1,6 liter is een automaat met 120 en 150 pk leverbaar. Bij de laatste kost dat de omvormer maar liefst tien pk, het maximumvermogen ligt dan bij 140 pk.

Al in de gewone versie kon het ten opzichte van de 307 aanzienlijk verbeterde chassis overtuigen – daarvan profiteert nu ook de stationwagon. Met zijn acceptabele stijfheid maakt hij een einde aan het tijdperk van “halfzachte” Fransen en zorgt hij ook bij vlot gereden bochten voor een veilige grip.

Vijf varianten

Foto's: Eerste kennismaking Peugeot 308 SWAl naargelang de uitvoeringsvariant – Peugeot biedt vijf series aan – beschikt de 308 SW over allerlei comfortextraatjes. Weliswaar zijn behalve standaard ESP en zeven airbags alleen elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrische raambediening voor, een handmatig bediende airco en dagrijlicht aan boord. .De radio is er pas vanaf de tweede serie en het modulaire stoelsysteem is voorbehouden aan de drie hoogste series - toch zijn bij een bescheiden budget ook extraatjes als parfumdispenser, panoramadak, bi-xenonlicht, sportstoelen of LED-bovenlampjes mogelijk.

Over het budget gesproken: de benzine-uitvoering met 95 pk is als premium-startmodel verkrijgbaar vanaf 24.180 euro. De diesel met 110 pk kost in deze uitvoering 26.960 euro.

Conclusie

De beide dieselmotoren ook aanzienlijk beter geschikt, vooral voor de SW. De 110 pk-variant biedt voldoende vermogen en maakt de bestuurder niet alleen aan de benzinepomp gelukkig. Wie kleine kinderen heeft, zal blij zijn met de twee optionele zitplaatsen in de kofferbak. Voor alle anderen zijn ze minder aan te bevelen. Een manco is ook het ietwat onhandige stoelsysteem achterin. Maar voor wie slechts af en toe grote voorwerpen moet transporteren, mag dat geen probleem zijn.

Foto's: Eerste kennismaking Peugeot 308 SW

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model