Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Eerste kennismaking Mini John Cooper Works

Eerste kennismaking: Mini John Cooper Works

Wild Thing

27.08.2008

Sportieve kleine wagens zijn iets paradoxaals. Ofschoon hun formaat het eigenlijk niet toestaat, willen ze toch met veel spierkracht met de grote jongens wedijveren. En juist deze felheid maakt hen zo populair bij met name jonge automobilisten. Beste voorbeeld: Mini. Nu start de nieuwe versie van de tot nu toe meest verbeten spurter uit de BMW-stal met het label John Cooper Works – sterker en fitter dan voorheen.

Imposante 211 PK halen de motorspecialisten uit de turbo-benzinemotor met slechts 1,6 liter cilinderinhoud. Dat is weliswaar maar één PK meer dan de voorganger met het dorstige compressoraggregaat. Daarom is de nieuwe turbomotor wezenlijk zuiniger en biedt desondanks een imposant litervermogen. Met veel technisch vernuft werd daarvoor de tot nu toe 175 PK sterke viercilinder uit de Cooper S opgevijzeld tot deze uitzonderlijke krachtpatser.

In plaats van eenvoudige chip-tuning werd de hardware van de motor algeheel herzien. Zo werden de twee bovenliggende nokkenassen, die acht inlaat- en acht met natrium gevulde uitlaatkleppen aandrijven, aangepast. Net als de fijn geslepen rolslepers. Bovendien werd de laaddruk van de nieuwe turbolader verhoogd van 0,9 tot 1,3 bar en een leeggemaakte uitlaatinrichting met goede sound gemonteerd. De zo uitgedoste motor wordt overigens al in de wedstrijdauto’s van de raceserie Mini Challenge gebruikt.

In de buurt van de Cayman
Foto's: Eerste kennismaking Mini John Cooper WorksDeze autosportversie is echter gemaakt voor de racebaan en weegt iets minder dan de technisch nauw verwante seriependant. Als gevolg daarvan duurt bij de harde race-variant de 100-km sprint ruim zes seconden. Bij de civiele JCW is ondanks het grotere gewicht de 100-km sprint met 6,5 seconden eveneens niet slecht. De Mini met maxi-krachten begeeft zich dus op sportwagen-niveau en komt verdomd dicht in de buurt van een Porsche Cayman. In het segment kleine wagens heeft de JCW momenteel geen concurrentie te vrezen. Ook de topsnelheid van de Britse „race-dwerg“ is met 238 km p/u overweldigend. Alleen de Renault Clio Sport blijft met 6,9 seconden bij de 100-km sprint nog enigszins in het kielzog van de Cooper Works.

Toch gaat het bij de Mini niet om een grotesk overgemotoriseerde lawaaimaker die door puur spieren nauwelijks nog kan rijden. Integendeel: de cultbak biedt de nodige alledaagse kwaliteiten. Het is bijvoorbeeld tegen de verwachting in geen wagen die keihard op zoek is naar gaten in de weg. Het met 17-inch-wielen en 205-banden uitgeruste chassis filtert de meeste oneffenheden juist verbazingwekkend goed weg. Ook de motor is absoluut geschikt voor dagelijks gebruik. Al te rijden onder de 1.000 toeren hangt hij bij circa 1.500 tpm monter aan het gas en is al onder 2.000 touren uiterst fel. Dan staan al 260 Newtonmeter koppel klaar, tijdelijk wordt deze kracht met 20 Newtonmeter verhoogd. Pas bij net boven de 5.000 toeren wordt de koppelkromme weer vlakker. Indrukwekkend is het hoe zuiver en draaibereid de viercilinder tot bijna 7.000 toeren in de begrenzer jubelt, zonder zich daarbij te verslikken.

Kan luid en dorstig
Foto's: Eerste kennismaking Mini John Cooper WorksZoals het een sportversie betaamt, toont de JCW zich ook akoestisch van zijn beste kant. Weliswaar loopt de motor zeer rustig maar de speciale dubbele uitlaatpijp zorgt voor een mooie gutturale brom. Binnenin klinkt dat af en toe ietwat dreunend en opdringerig. Als je bij hoge toeren het gas loslaat, komen daar nog heerlijke ontstekingsgeluiden bij. Nog luider wordt de JCW na drukken van de sporttoets. Behalve de expressieve akoestiek wordt ook de gasopname minimaal beter en de elektromechanische sturing iets directer.

Als gemiddeld verbruik geeft Mini ruim zeven liter aan. Dat is een zeer optimistische uitspraak, tenminste als je het grote vermogenspotentieel wil benutten. Op de bochtige testroute langs de kust van Mallorca hebben wij volgens de boordcomputer meer dan elf liter erdoor gejaagd. Bij het daaropvolgende gebruik op het racecircuit nam deze waarde toe tot ruim 16 liter per 100 km.

Sterke stopper
Foto's: Eerste kennismaking Mini John Cooper WorksOndanks of juist vanwege dit verbruik: op het racecircuit is het rijplezier enorm. Veringen en dempers zijn overigens ten opzichte van de Cooper S ongewijzigd. Enkel de reeds genoemde wiel-banden combinatie en de grotere en bijzonder standvaste remmen behoren tot de onderbouw-upgrade.

Nog een bijzonderheid is het DTC. Dit tolerantere lagere niveau van het elektronische stabiliteitsprogramma DSC biedt BMW voor het eerst aan in een wagen met voorwielaandrijving. Per knopdruk geactiveerd grijpen de remmen later en kun je met de wagen dichter bij het grensbereik komen. Als je extra hard door nauwe bochten rijdt dan schuift de wagen duidelijk merkbaar maar goed beheersbaar over de voorwielen. De remmen grijpen laat, voorkomen echter toch dat de wagen uitbreekt. Na de bochtknik kun je dan het gas weer vol indrukken voor de rechte stukken. Hiervoor moet je de sturing dan echter weer verder recht zetten opdat de volle kracht op de voorwielen wordt overgebracht.

Min of meer onder controle
Foto's: Eerste kennismaking Mini John Cooper WorksTenminste eventjes hebben de aandrijfwielen met deze kracht te kampen. Navenant voelbaar is de aandrijf invloed op de besturing. Prettig zou daarom een geautomatiseerde transmissie met schakelaars aan het stuur zijn, want tijdens het accelereren vanuit bochten haal je de rechterhand niet echt graag van het stuur om te schakelen tussen de zes versnellingen. Als je het elektronische stabiliteitsprogramma DSC overigens geheel uitschakelt, draaien bij het accelereren vanuit bochten de wielen niet geheel ongetemd door. Dankzij een dan nog steeds actieve elektronische differentieelblokkering worden de voorwielen door gericht ingrijpen van de rem min of meer in toom gehouden.

Voor de rest biedt de Mini een flinke dosis bochtenplezier dankzij een direct werkende besturing, de bijzonder standvaste en goed pakkende remmen en een onbuigbare carrosserie. Het chassis is al in de normale configuratie goed uitgerust voor een sportieve manier van rijden. Wel helt de wagen in zeer snel gereden bochten ondanks de stabilisatoren nog merkbaar opzij en konden de standaard sportstoelen bovendien iets meer zijsteun leveren. Hier biedt het JCW-toebehoren soelaas: voor circa 1.000 euro kun je een speciaal sportchassis met schroefveren bestellen, de stevigere stoelen van de voorste passagiers kost iets meer dan 1.200 euro.

Hoog geprijsd
Foto's: Eerste kennismaking Mini John Cooper WorksNiet alleen bij de rijprestaties laat de Mini JCW elke andere kleine wagen achter zich. Ook qua prijs ligt hij duidelijk op kop. Voor de standaard-Mini als John Cooper Works mag je de lieve som van 38.250 euro neertellen, de grotere Clubman-versie kost zo’n 2.300 euro meer. Tot de basisuitvoering behoren dan een leren sportstuur, 17-inch-velgen, een uitgebreid veiligheidspakket, sportstoelen, elektrische ramen en een radio/cd. Een in deze prijsklasse eigenlijk te verwachten airconditioning is er alleen tegen een meerprijs. Deze koelfunctie krijg je bijvoorbeeld bij het 2.600 euro dure uitvoeringspakket Chili. Wat de prijs betreft zijn er talrijke alternatieven voor de Mini JCW: voordeliger en omvangrijker uitgerust zijn bijvoorbeeld vergelijkbaar sterke auto’s uit de compacte klasse zoals de Ford Focus ST, de Mazda 3 MPS of Seat Leon Cupra.

Conclusie
Mini John Cooper Works – geen kleine seriewagen is momenteel sneller, of duurder. Wie de bijzondere bochtenkick van een Mini met een extra portie prestatie wil, moet diep in de buidel grijpen.  In elk geval krijg je voor veel geld wel een highend tuning, dat al in de autosport beproefd is en enkele indrukwekkende facetten biedt.

Foto's: Eerste kennismaking Mini John Cooper Works

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model