Cabrio-Special 2009
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Eerste kennismaking: Mercedes SL 63 AMG (Facelift)

Eerste kennismaking: Mercedes SL 63 AMG (Facelift)

Gevoelskwestie

20.05.2008

Wie van pure emotie houdt, maakt met AMG een goede keus. Met de facelift van de Mercedes SL viert opnieuw een topvariant van de roadster première. De SL 63 AMG met 6,2 liter V8. Zijn highlight: de nieuw ontwikkelde, supersnelle transmissie Speedshift MCT.

Voor wie maar niet genoeg SL kan krijgen, heeft Mercedes nu twee AMG-versies in de aanbieding. Naast de bekende SL 65 kun je vanaf nu ook de SL 63 AMG in de showrooms bewonderen. Wie niet alleen bewonderen, maar ook bezitten wil, moet daarvoor het een en ander neertellen. Als tegenprestatie voor de sportroadster verlangt Mercedes 207.805 Euro. Maar toch: ten opzichte van de SL 600 een “besparing” van meer dan tweeduizend euro.

Emotie

Eerste kennismaking Mercedes SL 63 AMG (Facelift)Wie de centen daarvoor wil neertellen, kan investeren in de roemruchte 6.208 cc grote V8-motor. Uit eigen kracht, dus zonder turbo of compressor, ontwikkelt deze motor een vermogen van 525 pk en drukt hij tot 630 Newtonmeter op de krukas. Dat de standaardsprint nog maar 4,6 seconden duurt, is eigenlijk een onnodige mededeling.

De achtcilinder maakt zich namelijk niet druk om kille cijfers, maar symboliseert pure emotie. Door de startknop gewekt loeit de motor even op om de bestuurder als een heer van stand te begroeten. Maar direct daarna schakelt hij – als 100 % gentleman – over naar een gecultiveerde vrijloop die zich alleen nog kenbaar maakt in een harmonieus grommen. Terughoudend, maar op elk moment bereid om alles uit de kast te halen!

Op drijfjacht

Eerste kennismaking Mercedes SL 63 AMG (Facelift)Het zacht aantippen van het gaspedaal is al voldoende om de toerenteller naar boven te doen schieten. Onmiddellijk worden de commando’s van de bestuurder omgezet in voorwaartse beweging. Hongerig naar toerentallen klimt de V8 tot 7.000 toeren, begeleid door een diep gromconcert uit vier uitlaatpijpen. Heerlijk dat je “open” kunt rijden. Zo dringt het geluid onvervalst door tot de oren van de passagiers.

Deze pure kracht wordt in toom gehouden door een nieuw ontwikkelde transmissie die in de 63 zijn wereldpremière viert. De nieuwe “AMG Speedshift MCT“-transmissie beschikt over maar liefst zeven versnellingstrappen, vier rijprogramma’s, een tussengas- en een “Race Start”-functie.

Zonder koppelomvormer

Eerste kennismaking Mercedes SL 63 AMG (Facelift)MCT staat voor Multi-Clutch-Technology, een soort automaat met dubbele koppeling, en verwijst naar de niet meer voorhanden koppelomvormer. Deze wordt vervangen door een natte koppeling die in een oliebad loopt en spontaan een slipvrij ageert. Het resultaat: directe voortstuwing en geen trekkrachtonderbreking.

De bestuurder kan de automaat per draaischakelaar beïnvloeden: modus “C” is comfortgericht en zorgt voor gelijdelijke overgangen, terwijl motor en transmissie in de sportmodus “S” veel spontaner en directer reageren. Hier worden de versnellingstrappen tot 20 % sneller doorgeschakeld dan in de comfortmodus. Nog 20 % sneller reageert hij in de sport-plus-modus “S+”. In de handmatige modus bepaalt de bestuurder zelf per schakeltip het schakelmoment. Dat duurt dan niet langer dan 100 milliseconden.

Supersnel schakelen

Eerste kennismaking Mercedes SL 63 AMG (Facelift)Op bochtige bergwegen rondom Palm Springs moest de MCT-transmissie in onze eerste test zijn kunnen tonen – en hij scoorde in alle opzichten! Het snelle schakelen in vergelijking met de bestaande automaten zorgt voor aanzienlijk meer rijplezier en performance, vooral in de “S+”-modus schakelt de AMG als een perfecte sportwagen.

De “Race Start”-functie zorgt voor een optimale acceleratie vanuit stilstand door een perfecte tractie van de achterwielen te bewerkstelligen. Amper 4,6 seconden heeft de SL 63 in het ideale geval nodig om 100 km/h te bereiken. Met de drietraps ESP (normaal, sport en helemaal uit) kan de bestuurder zelfs nóg individueler zijn grenzen bepalen. Het staalgeveerde sportonderstel op basis van het ABC-systeem schakelt per druk op de knop naar een nog sportievere afstemming dan de AMG toch al meebrengt.

Geen directe besturing

Eerste kennismaking Mercedes SL 63 AMG (Facelift)De in de SL nieuw geïntroduceerde directe besturing is niet beschikbaar voor de AMG-modellen. Maar – geen zorg – het stuurwiel in de SL 63 reageert ook zó uitermate direct en geeft de bestuurder nauwkeurige feedback, zodat niets een fraaie bochtlijn in de weg staat. Als op rails volgt de Mercedes de voorgegeven ideale lijn. Wie durft, kan de Benz – dankzij de achteraandrijving – ook met een flinke dot gas door de bocht jagen.

Maar het is niet alleen de rijdynamiek die alles biedt wat een sportwagen hoort te hebben, de Affalterbacher afdeling heeft ook de optiek dienovereenkomstig aangepast: de zwarte radiateurgrille, de speciale motorkap, de grotere koelopeningen en de speciaal gevormde buitenspiegels zijn nog maar een paar voorbeelden voor de agressievere optiek.

Auto of eengezinswoning?

Eerste kennismaking Mercedes SL 63 AMG (Facelift)De SL 63 AMG is zonder twijfel meer dan potent. Maar daarmee is de limiet nog lang niet bereikt. Helemaal bovenaan op de prijslijst staat de SL 65 AMG. Technisch ongewijzigd, maar optisch aangepast aan het herziene model, kost hij zegge en schrijve 314.718 euro.

Daarvoor krijg je een door een biturbo beademde twaalfcilinder met 612 pk en maar liefst 1.000 Newtonmeter. Het behoort nu eenmaal tot de plichten van een kroniekschrijver om te vermelden dat deze beschikbaar zijn bij toerentallen tussen 2.000 en 4.000. Over acceleratieproblemen kan bij dit projectiel nu werkelijk niemand meer klagen. Na 4,2 seconden staat de wijzer op 100 km/h. Al even snel beweegt de tankwijzer naar nul – de beloofde 15,1 liter per 100 kilometer zijn ook met het zeer gevoelige gaspedaal nauwelijks te bereiken. Daar presenteert de 63 zich met “maar” 13,9 liter – volgens informatieblad – zelfs uitermate bescheiden…

Conclusie

De AMG is absoluut niets voor rationalisten – wie met zijn verstand voor of tegen een auto kiest, zal hier niets van zijn gading vinden. ´Dit is het adres voor buikmensen: de SL 63 AMG wekt emoties. Hij daagt zijn bestuurder elke dag opnieuw uit. Benzineverbruik of aanschafkosten mogen niet de belangrijkste criteria zijn. De 6,2 liter-V8 presenteert zich nog sportiever dan de power-V12 in de SL 65. Dat is grotendeels te danken aan de nieuwe transmissie. Hij schakelt voelbaar sneller door de zeven standen en verbindt mens en machine zo nog hechter met elkaar.

Eerste kennismaking Mercedes SL 63 AMG (Facelift)

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model