Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Eerste kennismaking Mercedes A-Klasse Facelift

Eerste kennismaking: Mercedes A-Klasse Facelift

Eco-baby

18.08.2008

Al is hij niet meer de jongste – hij is nog wel steeds de kleinste die bovendien de jongste Mercedes-doelgroep aanspreekt. In drieënhalf jaar tijd werd de actuele A-klasse plusminus 500.000 maal verkocht. Vanaf juni 2008 komt de tweede lichting van de tweede lichting. Nieuw: de Daimler-baby nu ook als ecovariant A 160 CDI Blue Efficiency. Uiteraard met technische snufjes voor iedereen.

Automatisch fileparkeren, spraakcommando’s, knipperende remlichten, noodverlichting, 4,5 liter verbruik en start-stop-functie. Kent u ze allemaal al? Vast wel. Maar nog niet in de A-klasse van Mercedes. Ook in de “compacte klasse” zijn deze functies nieuw.

De auto kijkt mee
Automatisch fileparkeren bij Mercedes ziet er net zo uit als bij Toyota, VW en Audi. Met maximaal 35 km/h rijdt de Mercedes A-klasse langs een rij in file parkerende auto’s. Zodra de sensoren aan de zijkant aan de auto een tussenruimte met minstens 1,30 meter “lengteoverschot” hebben gevonden, verschijnt op het display van het gecombineerde instrument een “P” met pijl. Zo signaleert hij: hier pas ik tussen! Stoppen en met de opwaartse pijl in het multifunctionele stuurwiel de wens tot parkeren bevestigen en hij gaat aan het werk. Gas geven, remmen en eventueel koppelen moet de bestuurder zelf, maar de A-klasse stuurt en houdt alles in de gaten – dankzij het ultrasoonsysteem zelfs aan beide kanten. Het functioneert: de parkeerassistent gaat zeker een hit worden. Reden: met 800 euro kost hij nauwelijks meer dan normale parkeersensoren voor en achter.

Praatpaal
Foto's: Eerste kennismaking Mercedes A-Klasse FaceliftDe tweede innovatie kost maar eventjes 3.400 euro, heet Command APS en is een navigatiesysteem met een harde schijf. Het kan video-DVD’s afspelen, telefoneren, luisteren en begrijpen. Het geïntegreerde spraakmodule heet Linguatronic. Even de bedieningshendel aan de stuurkolom bedienen en je kunt het systeem alles vertellen. Of het nu een adres, een telefoonnummer of een radiozender is – de “dame” verstaat zelfs dialecten.

Andere highlights van de Mercedes A-klasse zijn de knipperende remlichten en de noodverlichting. Zoals bij Mercedes goede gewoonte is, verhogen ze de veiligheid. Bij een sterke remmanoeuvre branden remlichten niet meer gewoon, maar knipperen ze wild. Zo wordt de oplettendheid gescherpt en ziet het achteropkomend verkeer sneller, hoe hard geremd wordt. Mocht het ondanks alle veiligheidsmaatregelen toch eens tot een ongeval komen, schakelt vanaf een bepaalde impact het interieurlicht automatisch in om de oriëntering en berging in het donker te vergemakkelijken.

Blue Efficiency
Foto's: Eerste kennismaking Mercedes A-Klasse FaceliftUiteraard hebben de ingenieurs ook de motoren in zuinige topconditie gebracht. 4,5 liter – dat wordt als verbruik aangegeven voor de tot nu zuinigste A-klasse. De 82 pk sterke A 160 CDI Blue Efficiency neemt dus met 0,9 liter minder genoegen dan zijn eveneens 82 pk sterke A 160 CDI-voorganger. 0,5 liter daarvan komt voor rekening van veranderingen in de motor zelf en de andere 0,4 liter is het resultaat van de Blue-Efficiency-maatregelen.

Het Blue-Efficiency-pakket kost ca. 250 euro en omvat onder andere extreem soepel lopende banden, een diepere voertuigligging, het bijna gesloten frontmasker en een „intelligente“ voeding van de boordelektronica. Bovendien werd de auto ca. 20 kilo lichter. Wat ontbreekt, is alleen een schakeladvies. De ecoclaim van de A-klasse wordt nog eens onderstreept door een aantal kleinigheden. Sommige onderdelen bestaan uit weer aangroeiende grondstoffen zoals katoen, vlas, kokos en bijvoorbeeld houtfineer. Trouwens: de A-klasse is voor 95 % recyclebaar.

Foto's: Eerste kennismaking Mercedes A-Klasse FaceliftBij al deze ecoclaims mag je van de rijdynamische talenten niet al te veel verwachten. De Blue Efficiency animeert eerder tot rustige voortbeweging. Met rijplezier heeft dat niet veel te maken, ook al voelt het dieper liggende chassis erg sportief aan. Na een lange aanloop kun je de 82 pk-brompot ertoe overhalen, de 170 km/h-grens te overschrijden. De sprint naar 100 km/h is deze titel niet waard: het duurt maar liefst 15 seconden – een eeuwigheid dus.

Maar goed: wie aan het milieu denkt, vindt ook bij 100 km/h een plaatsje op de rechter rijstrook en geniet van de ruim 1.000 kilometer reikwijdte. Wie minder waarde hecht aan efficiëntie, kan de A-klasse natuurlijk ook uitrusten met turbokrachten tot 193 pk, want het motorenaanbod is hetzelfde gebleven.

Blue Efficiency ook voor benzinemotor
Omdat de diesel vanwege de enorme prijsstijgingen alleen nog maar interessant is voor veelrijders, heeft Mercedes al een vooruitziende blik bewezen. De Blue Efficiency is namelijk ook te koop voor de A 150 en A 170. Bij deze benzinemodellen bieden de Stuttgarters optioneel zelfs nog de start-stop-functie aan. De functie van dit benzinebesparende systeem – dat pas later in de dieselversies wordt aangeboden – schakelt de motor uit, zodra de bestuurder ontkoppelt en het rempedaal indrukt. Zodra men het pedaal loslaat of een versnelling schakelt, start de motor meteen. Deze techniek functioneert bij buitentemperaturen tussen 0 en 30 °C al kort na de koude start.

Nauwelijks nieuws aan de buitenkant
Foto's: Eerste kennismaking Mercedes A-Klasse FaceliftAan de buitenkant is daarentegen nauwelijks iets veranderd. Wie er niet met de neus op wordt gedrukt, ziet geen verschil. Hier de details: vooraan werden de koplampen en de bumper aangepast, de buitenspiegels kregen een paar hoeken en kanten en bieden nu een beter zicht. Aan de achterkant hebben de designers de bumpers aan de moderne tijd aangepast en de achterlichten ver naar opzij verplaatst. Een grote chroomlijst maakt het openen van de achterklep nu gemakkelijker.

In het interieur van de twee- en vierdeurs zijn kleine vernieuwingen aangebracht. De stoelen kregen een nieuwe bekleding en voelen hoogwaardiger aan. Zinvol is het zitcomfortpakket voor 131 euro (standaard bij Avantgarde en Elegance). Het bestaat uit een verstelfunctie voor de zittinghoek, een lendesteun en een in hoogte verstelbare passagiersstoel. Een fraai nieuwtje is ook de stof op de portierbekleding boven. Het oogt chic en voelt zacht aan.

De Mercedes-lijst
Foto's: Eerste kennismaking Mercedes A-Klasse FaceliftEen gevoelig punt bij de autobouwers uit Stuttgart is de uitrustingslijst. Ook al ontbreekt het de A-klasse – die nog steeds in drie uitrustingslijnen verkrijgbaar is - niet echt aan belangrijke features, toch is het ronduit schandalig om 160 euro meerprijs te verlangen voor een in lengte verschuifbare stuurkolom. In de goedkoopste versie zouden de gordijnairbags eigenlijk ook tot de standaarduitvoering moeten behoren. Mercedes verlangt daarvoor 274 euro. De gunstigste A-Klasse is de A 150 Coupé met 95 pk voor 21.080 euro. Topmotor is de A 200 Turbo als Avantgarde met 193 pk vanaf 31.113 euro.

Conclusie
Positief, maar niet baanbrekend – dat is de indruk van de vernieuwde A-klasse. De optische veranderingen zijn minimaal, de technische veranderingen zijn ingrijpender. Voor veel innovaties moet echter een meerprijs worden betaald. Wie heeft er eigenlijk nog behoefte aan om bij een autoprijs van 21.000 euro nog eens 3.400 neer te tellen voor het navigatiesysteem? De Blue Efficiency-technologie klinkt veelbelovend. Hier kan men met eenvoudige middelen brandstof besparen. Dat geldt zowel voor de diesels als de in de toekomst weer belangrijker wordende benzineversies.

Foto's: Eerste kennismaking Mercedes A-Klasse Facelift

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model