Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Eerste kennismaking Jaguar XKR-S Coupé

Eerste kennismaking: Jaguar XKR-S Coupé

Grensverleggend

29.07.2008

Jaguar – in het dierenrijk gaat de katachtige door als een sluipdier, niet als een sprinter. In de autowereld is het niet anders: ook de modellen van Jaguar zijn niet absoluut de allersnelste. Maar nu hebben de Engelsen van de XKR een jachtluipaard gemaakt, en er de letter S aan toegevoegd. Op de thuisbasis, in de West Midlands, maakten wij een pittige sluikse rit met de wilde kat.

“200 stuks, en dat was het.” Mike Cross, baas Ontwikkeling Chassis bij Jaguar en geestelijke vader van de XKR-S, zegt het zonder spijt. Het was zijn versie die uiteindelijk werd gebouwd: op basis van de XKR werd een variant opgezet, die het sportieve potentieel van de coupé sterker benadrukt, zonder daarbij het comfort uit het oog te verliezen. Het zijn vooral de Duitse autoklanten die men met deze high end-XK wil aanspreken. Daarom gaan er 100 stuks naar Duitsland.

De qua kleur op de panter afgestemde XKR-S laat meteen de verbeterde sportieve prestaties te zien. Een frontsplitter, brede drempels en een achterzijde met spoiler en diffusor wijzen op zijn dynamische karakter. Bovendien werd de ophanging met tien cm verlaagd en werd de Jag voorzien van 20 inch licht metalen velgen.

Sterke remmen
Foto's: Eerste kennismaking Jaguar XKR-S CoupéVoor het contact met de weg zorgen Pirelli PZERO’s in het formaat 255/35 vooraan, en 295/30 achter. De sportbanden zorgen voor een voortreffelijke grip. De Jaguar beschikt over zeer krachtige Alcon-remmen (400 mm voor, 350 mm achter) . De perforatie van de schijven zorgt voor zowel een betere warmte- als waterafvoer. Bij gebrek aan regen konden de remmen tijdens de testrit alleen indruk maken met hun ‘droge’ prestaties.

Verder beweegt de XKR-S zich op het hoogste sportieve niveau. De gevoelige, adaptieve ophanging overtuigt door haar hoge veerstijfheid. De exacte en door de aandrijving niet beïnvloede besturing verhardt perfect rond de middelste stand, en loopt bij een wat grotere stuuruitslag licht. De Jaguar stuurt uiterst nauwkeurig en gehoorzaam. Dankzij een aangepaste overbrenging werkt de besturing in vergelijking met de XKR nog directer. De knap 1,7 ton wegende 2+2-zitter onderscheidt zich door zijn opmerkelijke lichtvoetigheid en stijve carrosserie.

Rubber investeren
Foto's: Eerste kennismaking Jaguar XKR-S CoupéWie bijzonder vlot door de bochten wil, wordt tot de orde geroepen door de ESP. Voor wie de remingrepen te vroeg beginnen, kan naar een tolerantere modus overschakelen of de ESP uitschakelen. Dan laat de XKR-S zich zelfs tot driften verleiden. Dit werd ons door Mike Cross gedemonstreerd op het testcircuit van Jaguar in Gaydon. Hij manoeuvreerde de Briste bolide in een ruime bocht tot driften, en sprak gelaten over de voordelen van zijn speeltje. Terloops merkte hij op dat de XKR-S omwille van zijn hoge kleefgrens weliswaar zeer moeilijk tot driften te bewegen is, maar dan bijzonder goed controleerbaar blijft.

Het bleek daarentegen onmogelijk de XKR-S op het testcircuit tot zijn maximale snelheid op te drijven. Tot ongeveer 200 km/u trekt de wagen flink voorbeeldig. Maar om de eventueel haalbare 280 km/u te bereiken, is een lange aanloop nodig. En zo’n aanloop was er niet op het testcircuit. Toch lag de auto daar zelfs bij duidelijk meer dan 200 km/u zeer veilig op de weg, en is dus geschikt voor snelle ritten op de autosnelweg. Maar ook voor het gemoedelijk en ontspannen cruisen is de XKR-S geschikt: ook in de comfort-stand moet maar weinig worden ingeleverd.

Topsnelheid: 280 km/u
Foto's: Eerste kennismaking Jaguar XKR-S CoupéU leest het goed: Jaguar heeft de elektronisch geregelde maximale snelheid beperkt tot 280 km/u. Theoretisch zou zelfs meer dan 300 km/u mogelijk zijn. In realiteit is dat natuurlijk onbruikbaar. Ondanks de hogere snelheid bleef de 416 pk sterke motor van de S onveranderd ten opzichte van de XKR.

Motorisch veranderd dus niets. Verder verricht de achtcilinder zijn krachtige werk in eerste instantie stil. Pas bij hogere toerentallen maakt de V8 indruk met zijn sportieve geluid. Indrukwekkend is ook het optrekvermogen. Vanuit elke situatie is de wagen bereid tot een sprong. Inhaalmanoeuvres laten zich spontaan, bliksemsnel en zuiver uitvoeren. Het gas gaven gaat superieur, de automatische zes versnellingbak schakelt haast vertragingloos naar de volgende versnelling.

Foto's: Eerste kennismaking Jaguar XKR-S CoupéOok binnen is het compromis tussen comfort en dynamiek bijzonder geslaagd. Een bijzonderheid van de S zijn de witte dubbele naden op het zwarte leder. De binnenruimte is royaal van leder voorzien. Slechts enkele kunststof delen passen niet helemaal in de hoogwaardige afwerking.

De hoogtepunten van de serie-uitrusting zijn de surround-geluidsinstallatie van Bowers & Wilkens, een Alcantara-dakhemel, automatische airco, DVD-navigatie met7-inch touch screen, een zes traps automaat en een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Naast de sportieve uitrusting biedt de XKR-S dus ook een behoorlijke hoeveelheid luxe. Vanzelfsprekend heeft dit gevolgen voor de prijs: Jaguar vraagt voor deze superslee rond de 165.000euro. En dat is nog altijd 20.000 euro meer dan voor de al indrukwekkende XKR.

Conclusie
Foto's: Eerste kennismaking Jaguar XKR-S CoupéZonder fundamentele technische aanpassingen zijn de Jaguar-technici er in geslaagd vertrekkend van de XKR een formidabele wagen te maken, die naast Grand Touring-eigenschappen ook aan hogere eisen van de sportiviteit voldoet. De afstelling van de nieuwe ophanging is bijzonder geslaagd. 200 stuks XKR-S – meer worden er niet gebouwd. De speciale uitvoering is een duur en exclusief, en biedt bovendien sportieve pret. Wie absoluut een S wil hebben moet zich haasten: de exemplaren voor de Nederlandse markt zullen binnen de kortste keren verkocht zijn.

Maar ook voor de telaatkomers is er nog hoop: Mike Cross wees vaag op de komst van een zo mogelijk nog sportievere XK-versie. Deze zou zich vooral kunnen onderscheiden door een gewichtsvermindering. Of deze nieuwe cross-versie er ook echt komt, blijft af te wachten.

Foto's: Eerste kennismaking Jaguar XKR-S Coupé

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model